Dzieci powinny uczyć się na błędach

Dzieci, które wierzą, że poziom inteligencji nie jest z góry ustalony, bardziej uważają na swoje błędy i o wiele łatwiej się na nich uczą - wynika z badań opublikowanych w piśmie "Developmental Cognitive Neuroscience".

Rodzice i nauczyciele powinni uczyć dzieci, aby zwracały większą uwagę na robione przez siebie błędy i próbowały się na nich uczyć, zamiast wstydzić się ich bądź starać ignorować - wynika z badań przeprowadzonych na Michigan State University, w trakcie których badano nastawienie dzieci do uczenia się i powiązanej z tym aktywności mózgu.

Średni wiek dzieci uczestniczących w badaniu wynosił 7 lat. Jak podkreślają autorzy badania, jest to czas, w którym większość dzieci rozpoczyna naukę w bardziej formalnym systemie szkolnym i kiedy ich nastawienie ma najbardziej zauważalny wpływ na osiągnięcia szkolne.

Na początku eksperymentu oceniono nastawienie uczestniczących w nim 123 dzieci. Mogły być one nastawione na rozwój - czyli wierzyć, że ciężka praca może je uczynić mądrzejszymi, bądź też mieć nastawienie niezmienne - czyli uważać, że inteligencja jest z góry ustalona.

Następnie dzieci zostały poproszone o zagranie w wymagającą dokładności grę komputerową. Zadaniem gracza było łapanie zwierząt, które uciekły z zoo poprzez naciskanie odpowiedniego klawisza, kiedy na ekranie komputera pojawiało się zwierzę. W przypadku jednak, w którym na ekranie pojawiała się trójka orangutanów, pomagających w wyłapywaniu innych zwierząt, nie trzeba było ich łapać.

W czasie trwania gry monitorowano aktywność mózgu każdego dziecka. W czasie ok. pół sekundy po popełnieniu błędu zwiększa się aktywność mózgu osoby, która błąd popełniła - oznacza to, że mózg zdaje sobie sprawę z pomyłki i usiłuje ustalić, co poszło nie tak. Wyższa aktywność oznacza, że dana osoba bardziej skupia się na problemie. Taki też rezultat naukowcy otrzymywali w przypadku dzieci nastawionych na rozwój. Poza tym, znacznie bardziej prawdopodobne było, że ich wyniki polepszą się po popełnieniu błędu.

Naukowcy zwracają przy tym uwagę, że wcześniejsze badania sugerowały, że ludzie z niezmiennym nastawieniem nie chcą się uczyć na błędach. Tymczasem wyniki najnowszego eksperymentu wskazują na to, że wyniki dzieci o takim nastawieniu również mogą ulec polepszeniu - ale wyłącznie wtedy, gdy dokładnie będą one analizować swoje błędy.

"Wielu rodziców i nauczycieli unika odnoszenia się do błędów dzieci mówiąc im: +Uda ci się następnym razem+. Zamiast tego mogliby natomiast mówić: +Błędy się zdarzają, więc spróbujmy sprawdzić, co poszło nie tak+" - podsumowuje Hans Schroder, twórca badania. (PAP)

kflo/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Malaria może sprzyjać chłoniakowi u dzieci

  • Fot. Adobe Stock

    Naukowcy: rekin gryzie również w samoobronie

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera