Systemy informatyczne ułatwiające zarządzanie rozjazdami kolejowymi, ograniczenie wpływu kolei na środowisko czy wdrożenie rozwiązań podnoszących trwałość infrastruktury kolejowej - to projekty badawcze, które PKP PLK chce realizować we współpracy z NCBR.
Umowa o współpracy między Narodowym Centrum Badań i Rozwoju(NCBR) oraz PKP PLK została podpisana w czwartek w Warszawie. Obie instytucje zadeklarowały przeznaczenie łącznie 50 mln zł na programy badawcze.
"Chcemy skorzystać z polskiej myśli technicznej i doświadczenia polskich inżynierów i ośrodków naukowych, które mają bardzo dużo ciekawych pomysłów. To jest szansa, żeby polscy inżynierowie mogli wcielić w życie swoje pomysły i wizje tak, żeby kolej była jeszcze sprawniejsza" - powiedział prezes PKP PLK Andrzej Filip Wojciechowski.
Porozumienie zakłada dofinansowanie projektów B+R, które pozwolą rozwiązać m.in. problemy związane z powstawaniem hałasu przy przewozach kolejowych, lepszym dostosowaniem do potrzeb podróżnych infrastruktury przystanków i stacji m.in. wzmocnieniem nawierzchni peronów oraz zabezpieczeniem elementów wyposażenia. PKP PLK chce także pozyskać rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo w prowadzeniu ruchu pociągów i zoptymalizować proces utrzymania oraz modernizacji infrastruktury kolejowej. Zarządcy infrastruktury zależy także na rozwiązaniach informatycznych, które pozwolą na zarządzanie i kontrolę rozjazdów kolejowych, których jest ponad 40 tys.
Pierwsze konkursy na projekty mają być ogłoszone w przyszłym roku. Wdrożenie opracowanych rozwiązań - jak zapowiadają NCBR i PKP PLK - ruszy w 2017 r.
"Podpisane porozumienie pozwala na realizację projektów badawczo–rozwojowym dotyczących infrastruktury kolejowej, dzięki czemu kolej będzie jeszcze bardziej przyjazna pasażerom i otoczeniu. Efektem tych prac powinny być m.in. implementacje najnowszych technologii w codzienną eksploatację sieci kolejowej, zmniejszenie jej ingerencji w środowisko naturalne i dalsza poprawę konkurencyjności" - powiedział członek zarządu PKP PLK ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki.
Współpraca między NCBR i PKP PLK opierać się będzie na modelu otwartej innowacji, co oznacza, że w konkursach mogą brać udział jednostki naukowe, uczelnie oraz firm z branży kolejowej.
"Stworzenie nowoczesnego systemu transportu na obszarze Polski jest możliwe wyłącznie przy wykorzystywaniu najnowszych rozwiązań i technologii. Pomogą w tym prace badawczo-rozwojowe realizowane przez polskich naukowców i przedsiębiorców" – powiedział dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski.
To kolejne porozumienie, jakie NCBR podpisał ze spółką kolejową. W sierpniu br. NCBR i PKP Cargo rozpoczęły współpracę i zadeklarowały zainwestowanie 30 mln zł w programy badawcze dotyczące stworzenia innowacyjnych systemów informatycznych, procesów logistycznych związanych m.in. z zarządzaniem taborem oraz poprawą bezpieczeństwa.
PAP - Nauka w Polsce
krm/ gma/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.