NCBR i PKP Cargo zainwestują 30 mln zł w nowe technologie w kolejnictwie

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Stworzenie innowacyjnych systemów informatycznych dotyczących procesów logistycznych związanych m.in. z zarządzaniem taborem oraz poprawa bezpieczeństwa to główne cele współpracy PKP Cargo i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).

Porozumienie o współpracy zostało podpisane we wtorek w Warszawie między dyrektorem NCBR prof. Krzysztofem Kurzydłowskim, a prezesem zarządu PKP Cargo Adamem Purwinem oraz członkiem zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych Wojciechem Derdą. PKP Cargo i NCBR na realizację najlepszych inicjatyw wyłożą po 15 mln zł.

"Liczymy, że ta współpraca pozwoli nam na zbudowanie trwałej przewagi konkurencyjnej w oparciu o nowe technologie w logistyce. Dobrymi przykładami poszukiwanych przez nas rozwiązań są wprowadzane już w spółce nowoczesne systemy informatyczne, wspierające sprzedaż oraz obsługę naszych klientów, ale także drony wykorzystywane do ochrony naszych pociągów. Zlecając i finansując badania w interesujących nas obszarach oczekujemy rezultatów, które udoskonalą i wzmocnią nasz biznes" - powiedział Purwin.

Jak wyjaśnił dyrektor NCBR prof. Kurzydłowski współpraca między NCBR i PKP CARGO opierać się będzie na modelu otwartej innowacji, co oznacza, że jest ona skierowana do jednostek naukowych, uczelni oraz przedsiębiorców. PKP Cargo we współpracy z NCBR chce w szczególności rozwinąć narzędzia informatyczne i systemy do optymalizacji procesów logistycznych i operacyjnych (m.in. zarządzanie taborem i terminalami), które oprócz zmniejszenia kosztów operacyjnych umożliwić mają optymalne wykorzystanie posiadanych przez przewoźnika zasobów.

"PKP Cargo posiada ponad dwa tysiące lokomotyw i ponad 60 tysięcy wagonów towarowych. W codzienną pracę angażujemy kilkanaście tysięcy osób. Przy tak dużej skali działalności każde rozwiązanie optymalizujące zarządzanie zasobami jest na wagę złota" - podkreślił Derda.

Największy polski przewoźnik towarowy chce także pozyskać rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo swoich pociągów, towarów i terminali. Współpraca z NCBR ma też pomóc w pozyskaniu innowacyjnych technologii dla projektowania i budowy nowoczesnego taboru, które wsparłyby planowaną od 2016 roku samodzielną produkcję wagonów towarowych przez PKP Cargo.

PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i drugim w Unii Europejskiej. Powstała w 2001 r. W 2014 r. grupa PKP Cargo osiągnęła 4,257 mld zł przychodów i 276 mln zł zysku netto, przewożąc 111 mln ton ładunków. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest agencją wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, której celem jest wspieranie tworzenia nowoczesnych rozwiązań i technologii poprzez finansowanie projektów badawczo-rozwojowych, ukierunkowanych na zacieśnienie współpracy sektora nauki i gospodarki.

PAP - Nauka w Polsce

krm/ mhr/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 06.05.2024. Rektor PG prof. Krzysztof Wilde (P), pierwszy wiceprezes firmy Bechtel Ramesh Balasubramanian (C) oraz prezes Bechtel Polska Leszek Hołda (L) na podpisaniu porozumienia o współpracy Politechniki Gdańskiej z amerykańskim koncernem budowlanym Bechtel w Sali Senatu Politechniki Gdańskiej. PAP/Marcin Gadoms

    Politechnika Gdańska i Bechtel będą współpracowały m.in. w zakresie energetyki jądrowej

  • Prof. Ryszard Koziołek: AI nie wyprze humanistów, ale przesunie ich w inne miejsce (wywiad)

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera