Kobiety mają nosa do zapachów

Fot. Fotolia

Badania pokazują, że kobiety cechują się zazwyczaj lepszym węchem niż mężczyźni. Okazuje się, iż te różnice mają swoje podłoże biologiczne – czytamy w czasopiśmie „PLOS ONE”.

Naukowcy z Uniwersytetu Federalnego w Rio de Janeiro (Brazylia) wykazali, że kobiety mogą charakteryzować się bardziej wyrafinowanym zmysłem węchu niż mężczyźni, bo posiadają więcej komórek nerwowych w opuszce węchowej (strukturze mózgu odpowiedzialnej za percepcję zapachów).

Badacze przeanalizowali strukturę mózgu na przykładzie 7 mężczyzn i 11 kobiet zmarłych w wieku 55 lat. Osoby poddane badaniu za życia były zupełnie zdrowe pod względem neurologicznym i nie pracowały w zawodach wymagających specjalnych umiejętności węchowych.

Wyniki pokazały, że kobiety mają przeciętnie prawie o 50 proc. więcej neuronów w opuszce węchowej niż mężczyźni.

„Ogólnie mówiąc, większy mózg z większą liczną neuronów jest powiązany z bardziej złożonym funkcjonowaniem. Można zatem przypuszczać, że więcej neuronów w opuszce węchowej u kobiet prowadzi do większej wrażliwości olfaktorycznej” – komentuje prof. Roberto Lent, współautor badania.

Naukowcy podkreślają, że kobiety najprawdopodobniej rodzą się z lepszym węchem, bo w trakcie życia w mózgu człowieka powstaje niewiele nowych komórek nerwowych.

Dobrze rozwinięty zmysł węchu jest z kolei niezbędnym elementem reprodukcji, ponieważ umożliwia łączenie się w pary i identyfikowanie spokrewnionych osobników. (PAP)