Gesty pomagają uczyć się matematyki

Abstrakcyjne gesty pomagają dzieciom w nauce matematyki - informuje pismo „Psychological Science”.

Jak twierdzą psycholodzy z University of Chicago, ośmiolatki lepiej rozumieją matematyczne reguły, jeśli mogą używać zarówno mózgów, jak i rąk.

W prowadzonych przez nich badaniach dzieci uczyły się rozwiązywać równania w rodzaju „4+2 + 6 = _ + 6" ustawiając palce złożone w kształt litery V pod dodawanymi cyframi, a następnie przenosząc palce w wolne miejsce, gdzie trzeba było wpisać sumę.

Jak twierdzą autorzy badań, taka gestykulacja ułatwia dzieciom dokonywania uogólnień. Abstrakcyjne gesty są nawet skuteczniejsze niż manipulowanie obiektami i dotykanie ich. Dzieci, które zachęcane były do manipulowania magnetycznymi cyferkami i przesuwania ich wolniej uczyły się ogólnych zasad matematycznych niż rówieśnicy, którzy gestykulowali w czasie zajęć. Zdaniem naukowców może to wynikać z tego, że za bardzo koncentrowały się na samych obiektach i umykała im istota problemów. (PAP)

pmw/jjj/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Grzyb shiitake hamuje postęp włóknienia wątroby

  • Fot. Adobe Stock

    Naukowcy zbadali podziemne skupiska mikroorganizmów

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera