Polska artystka na II Kongresie Innowacyjności w Brukseli

Cztery prace prezentuje na II Kongresie Innowacyjności w Brukseli dr Agata Zielińska-Głowacka z Pracowni Sztuki Włókna Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. To jedyny wystawca w Polski na tegorocznym kongresie, który odbywa się w dniach 10-11 marca.

"Dawne innowacje zaklęte w sztuce – tak najprościej można opisać moje prace prezentowane w Brukseli. Postawiłem na użycie nietypowego materiału dla sztuki włókna. Są to taśmy magnetofonowe, video i szpulowe” – wyjaśnia PAP dr Zielińska–Głowacka.

Jak opowiada artystka, miejsce prezentowania jej prac nie jest przypadkowe. "Używam w swoich pracach materiałów, które powstały dzięki nauce" – mówi. Opisując swoje dzieła zauważa, że powstanie i wdrożenie taśm magnetofonowych i video było pewnym procesem, który musiał trwać w społeczeństwie, żeby produkty te zaczęły funkcjonować jako masowe nośniki dźwięku czy obrazu.

"Taśmy potraktowałam jako tworzywa do stworzenia unikatowej tkaniny. Wyglądają jak obrazy, ale tak naprawdę ich narracja ukryta jest w treści znajdującej się wewnątrz nich" – mówi artystka. Taśmy zostały przez nią rozkręcone, następnie pozwijane w kłębki. Z nich dr Zielińska–Głowacka wykonywała przędzę na szydełku. Celem było zakłócenie dosłowności taśm, czyli ich płaskiego wymiaru.

Innowacją w tych pracach jest użycie materiału nietypowego dla sztuki włókna. Jedna z prac nosi tytuł „Inne przeznaczenie”, gdyż w innym celu, niż na potrzeby sztuki współczesnej, taśmy wymyślono i wyprodukowano.

"Kiedyś były to rozwiązania innowacyjne. Zostały jednak wyparte przez techniki cyfrowe i teraz odchodzą w zapomnienie. W nich znalazłam materiał do swojej twórczości" – dodaje artystka.

Oprócz widocznego aspektu dzieł w postaci połyskującej powierzchni taśm, dr Zielińska–Głowacka zwraca również uwagę na ukryte w nich treści, które z pomocą odpowiedniego czytnika, czyli magnetofonu można by odczytać. Artystka podkreśla, że część z zastosowanych taśm pochodzi z rodzinnych archiwów. Tym samym kładzie nacisk na aspekt ładunku emocjonalnego.

To drugi Kongres Innowacyjności, który odbywa się w Brukseli. Pierwszy miał miejsce w grudniu 2011 roku. Uczestniczy w nim ponad 3 tys. osób – naukowców, przedstawicieli biznesu i sektora państwowego. W tym roku oprócz dyskusji i wystawców prezentujących przedsięwzięcia zrealizowane w ramach projektów wspieranych przez fundusze unijne, do udziału zaproszono artystów. Wśród kilkorga z nich znalazła się Polka.

Dr Agata Zielińska–Głowacka jest wielokrotnie nagradzaną polską artystką. Zajmuje się szeroko pojętą sztuką włókna, miniaturą tkacką, papierem ręcznie czerpanym i tkaniną eksperymentalną. Była laureatką I nagrody 7 Międzynarodowego Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna” oraz Award Excellent 7 Międzynarodowego Biennale Sztuki Włókna „Od Lozanny do Pekinu” w Nantong – Chiny. Jest członkiem Rady Programowej XIV Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi 2013 oraz jurorem wielu wystaw i konkursów tkaniny artystycznej oraz miniatury tkackiej.

Z Brukseli – Szymon Zdziebłowski, PAP - Nauka w Polsce

szz/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Eksperci rekomendują sześć priorytetowych projektów AI dla Polski

  • Fot. Adobe Stock

    GUS: w br. 5,9 proc. przedsiębiorstw deklarowało wykorzystanie technologii AI

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera