Nauka dla Społeczeństwa

30.04.2024
PL EN
07.02.2014 aktualizacja 07.02.2014

Politechnika Gdańska realizuje projekt „Inżynier Przyszłości”

Powstanie ponad 900 nowoczesnych stanowisk edukacyjnych do prowadzenia zajęć praktycznych przewiduje realizacja projektu „Inżynier Przyszłości” na Politechnice Gdańskiej. W ramach projektu zmodernizowane będą obiekty wydziałów: mechanicznego oraz oceanotechniki.

W czwartek w Gdańsku przedstawiciele Politechniki Gdańskiej (PG) i spółki Hartuna podpisali umowę na przebudowę obiektów wydziałów: mechanicznego oraz oceanotechniki i okrętownictwa.

Jak poinformowała uczelnia, celem projektu „Stworzenie nowoczesnej infrastruktury technicznej dla realizacji programu kształcenia Inżynierów Przyszłości w Politechnice Gdańskiej” jest podniesienie atrakcyjności i poziomu studiowania dzięki stworzeniu nowoczesnej infrastruktury wraz z odpowiednią aparaturą i wyposażeniem edukacyjnym. Wartość projektu to ponad 67 mln zł. Pieniądze pochodzą z UE.

W ramach projektu „Inżynier Przyszłości” udało się już przebudować Laboratorium 3D Wydziału Architektury a w trakcie realizacji jest budowa gmachu Centrum Nauczania Matematyki i Kształcenia na Odległość.

Rektor PG, prof. Henryk Krawczyk zwrócił uwagę, że celem projektu „jest przygotowanie nowego stylu kształcenia na uczelni”.

Po modernizacji w obiektach wydziałów mechanicznego oraz oceanotechniki i okrętownictwa mają powstać m.in. laboratoria: projektowania przestrzennego, interaktywnej eksploracji wiedzy, symulacji i modelowania zjawisk oraz procesów oraz studenckie przestrzenie konstrukcji i ewaluacji. Modernizacja obiektów wydziałów jest najdroższą inwestycją realizowaną w ramach projektu i kosztuje ponad 27 mln zł.

Rektor tłumaczył, że "modernizacja budynków jest ważna bo dzięki temu zmienią się warunki pracy i studiowania oraz możliwe będzie wykorzystanie nowoczesnych technik nauczania i pracy zespołowej".

Budynek wydziału mechanicznego ma być podwyższony o jedną kondygnację a laboratoria Spawalnictwa oraz Obrabiarek i Procesów Technologicznych zlokalizowane w halach przy budynku wydziału mechanicznego mają być przebudowane. Przebudowany ma być też budynek laboratorium Maszyn i Systemów Okrętowych na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa.

Na obu wydziałach ma być zakupiony sprzęt i wyposażenie badawczo-dydaktyczne oraz oprogramowanie i sprzęt komputerowy. Prace mają się rozpocząć w połowie lutego br. i zakończyć w III kwartale 2015 roku.

Jak poinformowała uczelnia, realizacja projektu „Inżynier Przyszłości” ma zapewnić PG możliwość wdrożenia nowego Zintegrowanego Systemu Kształcenia Inżynierów Przyszłości. Ma być on realizowany dzięki stworzeniu nowoczesnej infrastruktury w oparciu o najnowsze technologie ICT wraz z odpowiednią aparaturą i wyposażeniem edukacyjnym. Opiera się on na systemie kształcenia CDIO (Conceive – Design – Implement – Operate) opracowanym przez MIT w USA.

Podano, że CDIO odchodzi od typowych nauk inżynierskich, od projektowania jako podstawy kształcenia inżynierów i przechodzi do myślenia systemowego „wyobraź sobie – zaprojektuj – skonstruuj – oceń swoje rozwiązanie”. System polega m.in. na realizacji programu kształcenia zorganizowanego wokół wzajemnie wspierających się dyscyplin, dużej liczbie projektów studenckich oraz aktywnym i doświadczalnym kształceniu realizowanym w nowoczesnych laboratoriach i halach konstrukcyjnych.

Kampus PG zajmuje obszar ok. 77 ha. Na uczelni zatrudnionych jest 1260 nauczycieli akademickich i studiuje ponad 27 tys. osób, z tego ok. 400 są to obcokrajowcy, głównie z Hiszpanii i Chin. Kształci studentów na 9 wydziałach i 33 kierunkach studiów. W ofercie kształcenia są unikatowe w skali kraju kierunki np. międzyuczelniane inżynieria mechaniczno-medyczna czy też chemia budowlana.

PAP - Nauka w Polsce

bls/ ula/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024