
Dziesięć drużyn z Polski weźmie udział w 29. edycji konkursu Shell Eco-Marathon 2013, który między 15 a 19 maja odbędzie się w Rotterdamie. Studenci muszą zbudować samochód, który przejedzie maksymalną odległość na minimalnej ilości paliwa.
„Zawody polegają na tym, by zużyć jak najmniej energii i pokonać jak największy dystans” – powiedział we wtorek podczas konferencji prasowej w Warszawie rzecznik prasowy Shell Polska Marek Gawroński.
Swoją wiedzę naukową i umiejętności za kierownicą sprawdzi w tym roku ponad 3 tysiące studentów. W wyścigu weźmie udział 221 drużyn z 24 krajów. Najwięcej, bo aż 57, pochodzi z Francji.
Jak podkreślił rzecznik Shell, już samo zakwalifikowanie się do wyścigu nie jest prostą sprawą. „Jest to prestiżowa impreza, a liczba miejsc jest ograniczona. Każdy zespół, który chce wystartować musi więc przejść bardzo rygorystyczne kwalifikacje” – wyjaśnił Gawroński.
Zawody są coraz bardziej popularne wśród polskich studentów. W 2006 roku wzięły w nim udział dwa zespoły z Politechniki Warszawskiej. "Teraz po raz pierwszy mamy 10 zespołów” – powiedział Gawroński.
Biorące udział w konkursie drużyny reprezentują pięć uczelni: Politechnikę Gdańską (Eco CarPG, Mietek Team), Politechnikę Warszawską (Green Arrow, Kropelka, PAKS, Simr Team), Politechnikę Lubelską (Eco Zone 505, Elvic Team), Politechnikę Łódzką (Iron Warriors), Politechnikę Śląską w Gliwicach (Smart Power).
Jednym z najbardziej znanych samochodów, które wystartują w zawodach jest „Kropelka” -zaprojektowana przez członków Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów SKAP - Politechniki Warszawskiej.
„+Kropelka+ to pojazd zbudowany specjalnie do zawodów Shell Eco-Marathon. Do tego pojazdu należy aktualny rekord Polski w minimalnym zużyciu paliwa i wynosi on 659 km przejechanych na 1 litrze benzyny – powiedział PAP Marcin Kłak z Politechniki Warszawskiej. - Pojazd ma kształt kropli wody i jest to jeden z najbardziej aerodynamicznych kształtów występujących w przyrodzie”.
„Kropelka” startuje w kategorii „prototyp”. Nieco większe pojazdy, przypominające zwykłe samochody, startują w kategorii „pojazd miejski”. Jednym z nich jest PAKS, również zaprojektowany przez studentów Politechniki Warszawskiej.
„Pomimo tego, że jest to kategoria pojazdów miejskich, w dalszym ciągu są to pojazdy bardzo oszczędne. Nasz jest w stanie przejechać 300 km na jednym litrze” – powiedział PAP Marek Wieczorek jeden z konstruktorów samochodu PAKS.
Jego zdaniem rozwiązania zastosowane w studenckich pojazdach mają dużą przyszłość. „Są w stanie poprawić wyniki samochodów i zmniejszyć znacząco zużycie paliwa samochodów używanych w życiu codziennym” – ocenił Wieczorek.
„Jest to bardzo prestiżowa impreza i świetne narzędzie promocji uczelni i wydziału. Pozwala sprawdzić w praktyce to, czego w teorii uczymy się na studiach” – podkreślił.
Shell Eco-Marathon jest jednym z najbardziej innowacyjnych konkursów studenckich odbywających się corocznie w Ameryce, Europie i Azji. "Legenda głosi, że w 1939 oku dwóch pracowników Shell założyło się, który z nich dojeżdżając do swojego domu zużyje mniej paliwa i to był początek konkursu" - wyjaśnił Gawroński.
PAP - Nauka w Polsce
ekr/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.