
Uczciwe pokazywanie młodzieży wad i zalet pracy naukowej - to zadania, jakie stawia przed sobą Piotr Bilski z PW i SGGW. Badacz w swojej pracy naukowej zajmuje się badaniami nad sztuczną inteligencją.
Dr Piotr Bilski jest kandydatem w kategorii Naukowiec/Instytucja naukowa - w VIII edycji konkursu "Popularyzator Nauki", organizowanego przez serwis Nauka w Polsce Polskiej Agencji Prasowej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Piotr Bilski jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym na Politechnice Warszawskiej (Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych) oraz w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na Wydziale Zastosowań Informatyki i Matematyki, gdzie przez ostatnie pięć lat pełnił też funkcję prodziekana ds. dydaktyki. Wśród prowadzonych przez niego przedmiotów znajdują się: architektura komputerów, metody heurystyczne, sztuczna inteligencja, systemy operacyjne czy uczenie się maszyn.
Badacz jest laureatem stypendium Fundacji Tygodnika Polityka dla wybitnych młodych uczonych w kategorii nauk technicznych. Między kwietniem a czerwcem tego roku - jako laureatem programu Top 500 Innovators - odbył staż na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii.
"Moim zdaniem najtrudniejsze w pracy popularyzatora jest pokazanie, że nauka jest interesująca, ma zastosowania i że da się ją zrozumieć" - uważa Piotr Bilski. Dodaje, że w kulturze masowej naukowiec postrzegany jest jako ktoś szalony, a to, co sam robi - jest niejasne.
Bilski wyjaśnia, że zwykle przemawia do młodzieży, która jeszcze nie wybrała swojej drogi życiowej. Wyjaśnia, że są to często ludzie z bardzo dużym potencjałem, którzy mają jednak problemy z rozróżnieniem, co jest ważne, a co nie. "Muszę uczciwie pokazać im wady i zalety pracy naukowej" - opowiada badacz.
Naukowiec bywa też zapraszany na odczyty, np. w lipcu tego roku na Konwencie Fantastyki Awangarda wygłosił wykład otwarty pt. „Myślące maszyny. O silnej i słabej sztucznej inteligencji”.
Dr Bilski brał udział w cyklu audycji radiowych „Czwarty wymiar” w 4. Programie Polskiego Radia, zarejestrowanych pomiędzy grudniem 2011 a marcem 2012. Wygłosił także wykłady popularnonaukowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych pt. „Metody identyfikacji komputerów i programów w Internecie” oraz „Zasady reprezentacji liczb w systemie komputerowym oraz wykonywania na nich operacji matematycznych” w ramach programu Informatyka, zrealizowanego w lipcu 2012 r. na terenie Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki.
Jako pełnomocnik ds. kontaktów z młodzieżą ponadgimnazjalną w ramach akcji „Randez-vous w SGGW” prezentuje aspekty pracy naukowej podczas spotkań z uczniami liceów. Wykłady o podobnej tematyce wygłosił również podczas spotkań z młodzieżą liceów w Warszawie i Olsztynie.
Naukowiec zaprezentował także wykład „Metody sztucznej inteligencji w badaniach geotechnicznych” na seminarium dla kadry naukowej oraz młodzieży licealnej zorganizowanej przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w listopadzie 2011 roku.
"Popularyzacja to coś w rodzaju hobby, które przynosi dużą satysfakcję i korzyści - czuję, że być może mam wpływ na decyzje życiowe młodych ludzi, a także na to, jak nauka jest postrzegana w społeczeństwie" - kończy badacz.
PAP - Nauka w Polsce
lt/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.