29.03.2024
04.08.2012 aktualizacja 04.08.2012

Prozac może zwalczać wirusy

Foto: Fotolia Foto: Fotolia

Znany na całym świecie lek antydepresyjny, Prozac, hamuje namnażanie się w komórkach wirusów powodujących wiele groźnych schorzeń, jak zapalenie opon mózgowych czy mięśnia sercowego – informuje pismo „Antimicrobial Agents and Chemotherapy”.

Zdaniem autorów pracy, odkrycie to rodzi nadzieję na to, że lek ten stanie się nowym narzędziem w walce z enterowirusami, które są przyczyną poważnych chorób, a nierzadko zgonów ludzi na świecie.

Do enterowirusów należą na przykład wirus polio, który powoduje paraliż dziecięcy oraz tzw. wirusy coxsackie, które mogą wywoływać m.in. zapalenie opłucnej, mięśnia sercowego, opon mózgowo-rdzeniowych i wiele innych poważnych schorzeń. Przenoszą się drogą pokarmową lub kropelkową. Choć dzięki szczepieniom udało się niemal wyeliminować infekcje wirusem polio, to obecnie nie ma leku, który pozwoliłby skutecznie radzić sobie z zakażeniami enterowirusami, przypominają badacze.

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles przeszukiwali biblioteki małych cząsteczek w poszukiwaniu skutecznych związków przeciwwirusowych.

Okazało się, że fluoksetyna, czyli substancja czynna obecna w Prozaku oraz jej metabolit – norfluoksetyna mogą hamować powielanie się wirusa coxsackie w komórkach, które ten zainfekował. Związki te działały poprzez hamowanie syntezy RNA wirusa (w takiej postaci występuje materiał genetyczny enterowirusów) oraz jego białek.

„Nieoczekiwane odkrycie przeciwwirusowej aktywności fluoksetyny jest bardzo ważne z naukowego punktu widzenia (...)” – komentuje współautor pracy Robert Damoiseaux.

Autorzy pracy przypominają, że fluoksetyna razem z innymi lekami z grupy tzw. selektywnych inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI) jest od ponad 20 lat stosowana w leczeniu depresji, zaburzeń lękowych i osobowościowych. Ma dobry profil bezpieczeństwa. Dlatego warto prowadzić dalsze badania nad jej potencjalnym zastosowaniem w leczeniu infekcji eneterowirusami. (PAP)