
Eksponaty prezentujące hodowle tkankowe będzie można oglądać na wystawie czasowej w Centrum Nauki Kopernik. Ich autorami są australijscy artyści-naukowcy z nurtu bioart. Wystawę „Surowe formy” będzie można oglądać od 2 do 24 czerwca na pierwszym piętrze CNK.
Oglądający ekspozycję będą mogli zetknąć się z bioartem, czyli kierunkiem artystycznym, w którym nauka spotyka się ze sztuką. Autorami ekspozycji są australijscy artyści-naukowcy z nurtu bioart: Oron Catts i Ionat Zurr.
Bioart to dziedzina łącząca w sobie działania artystyczne z narzędziami i praktykami wyniesionymi z laboratorium biologicznego. Twórcy wykorzystują w swoich pracach hodowle tkankowe. Obiekty formowane z wyhodowanych tkanek Catts i Zurr nazywają bytami „pół-żywymi”. Są nowymi formami lokującymi się na granicy między żyjącym i nie żyjącym, urodzonym i sztucznie stworzonym.
W laboratoriach na całym świecie biomasa żyjących wyabstrahowanych komórek i tkanek sięga tysięcy ton. „Są to specyficzni mieszkańcy laboratoriów, którzy nigdy nie staną się zintegrowaną częścią żadnego samodzielnego organizmu. Ze względu na sposób, w jaki żyją, nie pełnią już swoich pierwotnych funkcji i wymykają się tradycyjnej klasyfikacji organizmów” – informuje Centrum Nauki Kopernik.
Artyści nazywają te żyjące fragmenty mianem "the extended body", czyli ciałem rozszerzonym: ciałem, które wykracza poza granice indywidualnego organizmu i gatunku.
Podwaliny techniki pozwalającej dziś prowadzić hodowle tkankowe stworzył w 1913 roku kontrowersyjny naukowiec Alexis Carrel. W 1948 pobrane od myszy komórki rakowe, które mogły dzielić się w nieskończoność, dały początek linii komórkowej obecnej dziś w setkach laboratoriów na całym świecie. W latach 50. po raz pierwszy pobrano i zaczęto utrzymywać przy życiu ludzką linię komórkową o nazwie HeLa. Pobrane komórki były częścią nowotworu i należały do Amerykanki Henrietty Lacks.
HeLa rozprzestrzeniła się w laboratoriach całego świata. Jej łączna masa kilkaset razy przerosła masę Henrietty Lacks. W 1991 roku amerykański biolog Leigh Van Valen ogłosił, że HeLa przerodziła się w nowy gatunek organizmu i nadał mu łacińską nazwę: Helacyton gartleri.
Tak zaczęły tworzyć się formy pół-żywe, wyrzeźbione z żyjących i jednocześnie nie żyjących materiałów. Z czasem po te formy zaczęli sięgać artyści, którzy dostrzegli w hodowlach tkankowych potencjał rzeźbiarski. Tak narodził się nowy kierunek sztuki: bioart.
Wystawa jest częścią cyklu GENesis i stawia pytania dotyczące bioetyki, inżynierii genetycznej i biotechnologii.
Szczegółowe informacje na temat wystawy można znaleźć na stronie: http://www.kopernik.org.pl/aktualnosci/artykul/wystawa-czasowa-surowe-formy-crude-life/
PAP – Nauka w Polsce
ekr/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.