Młodzi programiści rozpoczęli zmagania o tytuł mistrzów świata

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Trzyosobowe drużyny informatyczne ze 112 uczelni z całego świata, rozpoczęły w czwartek na Uniwersytecie Warszawskim, zmagania o tytuł Akademickich Mistrzów Świata w Programowaniu Zespołowym. Na rozwiązanie 12 zadań młodzi informatycy mają pięć godzin.

Zespoły uczestniczące w zawodach powinny rozwiązać od ośmiu do 12 zadań programistycznych. Każda drużyna dysponuje przy tym tylko jednym komputerem i kartkami, na których prowadzi wyliczenia.

Każde zadanie jest formułowane w postaci historyjki. Rozwiązanie polega na wydobyciu z niej problemu algorytmicznego, ułożeniu stosownego algorytmu i zaprogramowaniu go w wybranym języku informatycznym.

O miejscu drużyny w końcowym rankingu decyduje liczba rozwiązanych zadań, a w przypadku takiej samej liczby zadań – łączny czas poświęcony na ich rozwiązanie.

Zwycięzcy zawodów otrzymają tytuł mistrzów świata w programowaniu zespołowym. Przyznane będą także po cztery złote, srebrne i brązowe medale.

Zwycięskie zespoły poznamy po godz. 16, jednak obserwujący zawody, już wcześniej będą mogli zorientować się, kto ma największe szanse na zwycięstwo. Kibicowanie drużynom umożliwią bowiem... kolorowe balony.

Każde zadanie ma przypisany balon w innym kolorze. Taki balon jest doczepiany do stanowiska drużyny, która rozwiąże zadanie poprawnie. Im baloników jest więcej, tym lepszy jest wynik zespołu.

Polskę w finałach reprezentują cztery drużyny: mistrzostwie Europy Środkowej czyli studenci Uniwersytetu Warszawskiego, a także zespoły z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Politechniki Poznańskiej.

"Nie denerwujemy się. Elementem strategicznym jest rozdysponowanie komputera. Trzeba przekonać partnerów z zespołu, że zrobię dane zadanie szybciej niż oni" - powiedział PAP przed rozpoczęciem rywalizacji Karol Pokorski, jeden z członków drużyny Uniwersytetu Wrocławskiego.

Akademickie Mistrzostwa Świata w Programowaniu Zespołowym (ACM ICPC) to najstarszy i najbardziej prestiżowy konkurs informatyczny na świecie, skierowany do studentów. Zawody odbywają się po raz 36., a Warszawa to 4. europejskie miasto, które jest ich gospodarzem.

Polska po raz pierwszy uczestniczyła w konkursie w 1994 roku. Nasze drużyny zwyciężyły w konkursie dwukrotnie: w 2003 roku w Beverly Hills i 207 roku w Tokio. Za każdym razem byli to informatycy Uniwersytetu Warszawskiego.

Zawody organizuje Association for Computing Machinery, międzynarodowe stowarzyszenie informatyków, skupiające ponad 80 tys. członków, zarówno naukowców, jak i informatyków-praktyków.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ tot/  bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 19.12.2024. Pokaz przygotowania i pieczenia pierniczków z mąki owadziej (świerszcz domowy, łac. Acheta domesticus) na Wydziale Biotechnologii i Hodowli Zwierząt, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. PAP/Marcin Bielecki

    Szczecin/ Świąteczne pierniki z dodatkiem mąki ze świerszcza domowego

  • Fot. Adobe Stock

    Gdańsk/ Naukowcy chcą stworzyć model skóry, wykorzystując druk 3D

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera