03.05.2024
27.04.2012 aktualizacja 27.04.2012

Akupunktura w walce z zanikiem mięśni

PAP/EPA © 2012 / MARK PAP/EPA © 2012 / MARK

Zabiegi akupunktury mogą poprawić stan pacjentów cierpiących na zanik mięśni szkieletowych - przekonują japońscy naukowcy, którzy przedstawili swoje wnioski na zjeździe Amerykańskiego Towarzystwa Biochemii i Biologii Molekularnej w San Diego.

„Skoncentrowaliśmy się głównie na zmianach ekspresji genów związanych z atrofią mięśniową, jak atrogin-1. Równowaga pomiędzy degradacją a syntezą białka ma wpływ na masę i strukturę mięśni” – mówi Akiko Onda z Uniwersytetu Waseda w Tokio.

Wyniki badań ujawniły, że akupunktura inicjuje mechanizm molekularny wpływający na zmianę ekspresji tego genu, co zapobiega zanikowi masy mięśni szkieletowych u myszy.

Japończycy zwracają uwagę, że mimo poparcia stosowania akupunktury przez Światową Organizację Zdrowia, wciąż jest ona uważana za zabieg o niejasnym i podejrzanym działaniu.

„Dalsze zgłębianie mechanizmów molekularnych pomoże zmniejszyć sceptycyzm społeczności medycznej wobec akupunktury i pozwoli nam lepiej zrozumieć, w jaki sposób zapobiega ona zanikowi mięśni” - dodaje Onda.

Zanikanie masy mięśni szkieletowych u osób starszych i chorych ma ogromny wpływ na ich mobilność. Ze względu na wysoką plastyczność mięśni zalecane są najczęściej ćwiczenia, zmiana diety i stymulacja mechaniczna. Niestety, może to być wyzwaniem dla osób, które już są bardzo osłabione lub ich choroba jest zaawansowana. Wtedy wymagane jest zastosowanie alternatywnej metody niefarmakologicznej - podkreśla badaczka.

koc/ agt/bsz