Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) częściej niż ich rówieśnicy mają problemy z pisaniem - wynika z badań, o których informuje pismo "Pediatrics". <br />
Naukowcy z Kliniki Mayo w Rochester (Minnesota) przyjrzeli się danym dotyczącym blisko 6 tys. osób urodzonych w latach 1976 - 1982, z których 379 spełniało kryteria diagnostyczne ADHD (z przewagą chłopców).
Po przeanalizowaniu informacji świadczących o tym, jak osoby te radziły sobie od momentu rozpoczęcia edukacji do końca szkoły średniej, badacze doszli do wniosku, że problemy z pisaniem (obejmujące zarówno błędy ortograficzne, jak i gramatyczne) dotyczyły częściej dzieci z ADHD. W przypadku chłopców były one widoczne u dwóch trzecich badanych z nadpobudliwością psychoruchową, podczas gdy wśród ich rówieśników bez ADHD problemy takie miał co szósty chłopiec.
Wśród dziewczynek problemy z pisaniem miało 57 proc. z nadpobudliwością psychoruchową, w porównaniu z niecałymi 10 proc. rówieśniczek bez ADHD. Dodatkowo dziewczynki, u których stwierdzono zaburzenie były niemal dziesięciokrotnie bardziej narażone na współwystępowanie problemów z czytaniem.
Z danych Amerykańskiego Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom wynika, że w Stanach Zjednoczonych na ADHD cierpi około 10 proc. dzieci w wieku od 4 do 17 lat. W Polsce szacuje się, że jest to około 5 proc. dzieci w wieku od 7 do 13 lat.
Trudności w pisaniu mogą być wynikiem problemów z zapamiętywaniem i planowaniem, które są charakterystyczne dla zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi - zauważa prowadząca badania dr Slavica Katusic, dodając, że wczesne zidentyfikowanie zarówno ADHD, jak i problemów z pisaniem, a także zastosowanie odpowiedniej terapii może zapobiec stresom, na które dzieci te mogą być narażone w późniejszym życiu.
PAP - Nauka w Polsce
koc/ tot/bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.