Mózg gotowy do nauki lepiej zapamiętuje

Specjaliści z Massachusetts Institute of Technology (MIT) odkryli, jak
na podstawie aktywności mózgu wykryć gotowość do nauki i przyjęcia
nowych informacji - informuje Reuters. <br><br>


"Chcielibyśmy wierzyć, że w końcu jesteśmy w stanie zmierzyć poziom gotowości człowieka do nauki" - powiedział profesor John Gabrieli, który prowadził zespół naukowców z MIT.

Przeprowadzone eksperymenty wykazały, że jeśli przed przyswojeniem nowych informacji kora mózgowa okolic hipokampa (PHC; ang. parahippocampal cortex) była z jakiegoś powodu aktywna, wiadomości były gorzej zapamiętywane.

Wyniki badania częściowo wyjaśniają, kiedy i dlaczego pewne informacje zapamiętujemy lepiej od innych, wiążąc to zjawisko z aktywnością pewnych obszarów mózgu.

Do tej pory uważano, że proces zapamiętywania jest w znacznej mierze uzależniony od ładunku emocjonalnego, jaki niosą ze sobą poszczególne wspomnienia.

Praktyczne zastosowanie tego odkrycia w przyszłości pozwoliłoby np. ustalić, kiedy następuje najbardziej korzystny czas na naukę w przypadku uczniów i studentów oraz pomóc w kontrolowaniu pracowników, którzy w trakcie pracy muszą zachować czujność.

Podczas pierwszego przeprowadzonego eksperymentu badanym osobom pokazywano 250 kolorowych fotografii, które później uczestnicy mieli wskazać spośród 500 zdjęć. W trakcie oglądania pierwszego zestawu fotografii uczestnicy byli badani przy pomocy rezonansu magnetycznego, co pozwoliło ocenić aktywność ich mózgów. Okazało się, że ci, których PHC była mało aktywna przed rozpoczęciem eksperymentu, lepiej zapamiętali obejrzane obrazy.

Drugie badanie polegało na stałym monitorowaniu aktywności mózgu przy pomocy rezonansu magnetycznego. Kiedy mózg badanej osoby był "gotowy do nauki", to znaczy wykazywał niską aktywność w regionie PHC, pokazywano uczestnikowi kolejne zdjęcia do zapamiętania. Osoby, które starały się zapamiętać fotografie w momencie, gdy ich mózg był na to przygotowany, zapamiętały je lepiej niż grupa kontrolna.

PHC otacza hipokamp, część mózgu odpowiedzialną za zapamiętywanie. PHC uważa się za obszar mózgu odpowiedzialny za wspomnienia wizualne. Badanie przeprowadzone na MIT jest pierwszą próbą odpowiedzi na pytanie, jak aktywność PHC wpływa na proces zapamiętywania.

Wyniki badania opublikowano w piśmie "NeuroImage". Jego główną autorką jest Julie Yoo z McGovern Institute for Brain Research, MIT.

PAP - Nauka w Polsce

stm/ agt/bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Nawyki zdrowe dla serca wspierają cały organizm

  • Kandydatka na planetę w dysku wokół gwiazdy HD 135344B. Po lewej obraz z instrumentu ERIS na teleskopie VLT, a po prawej połączenie wcześniejszych obserwacji instrumentem SPHERE na VLT oraz siecią radioteleskopów ALMA. Źródło: ESO/F. Maio et al./T. Stolker et al./ ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/N. van der Marel et al.

    Wykryto obiekty w ramionach spiralnych dysków wokół dwóch młodych gwiazd

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera