Powstał termogenerator wykorzystujący ciepło spalanego paliwa w aucie

Badacze z USA opracowali generator termoelektryczny, przekształcający w energię ciepło wydzielane w czasie spalania paliwa w samochodzie. Można go używać zarówno w samochodach spalinowych jak i hybrydach - poinformował magazyn Technology Review. <br /><br />

Naukowcy i badacze pracujący dla dwóch firm z USA - tworzącej nowe technologie spółki BSST z Kalifornii i działu badawczo rozwojowego koncernu General Motors z siedzibą w Michigan - opracowali generator termoelektryczny, przekształcający od razu ciepło wydzielane w czasie spalania na energię. Projekt ten jest efektem badań nad materiałami termoelektrycznymi prowadzonych od 2002 roku.

BSST użyło w swoim rozwiązaniu nowych materiałów. Dotąd stosowany tellurek bizmutu zawierał drożejący coraz bardziej tellur i pracował w temperaturach tylko do 250 st C. podczas kiedy od generatora termoelektrycznego wymagana jest praca w temperaturze do 500 st. C. Zastąpiły go blendy hafnu i cyrkonu - oba te metale należą co prawda do metali ziem rzadkich, których ceny rosną, ale jak do tej pory nie było na nie wielkiego zapotrzebowania. Pracują one wydajnie w wysokich temperaturach i ich zastosowanie zwiększa wydajność termogeneratora o 40 proc.

GM oparło swoje rozwiązanie na minerałach zwanych skutterrudytami. To arsenki kobaltu lub niklu - (Co,Ni)As3. Nazwa pochodzi od ich najbardziej znanej lokalizacji - Skutterrud w Norwegii. Są one tańsze niż tellurki i lepiej się sprawdzają w wysokich temperaturach. Symulacja termogeneratora z ich zastosowaniem, wbudowanego w samochód Chevrolet Suburban, wykazała iż wytwarzałby on 350 wat, co oznacza wzrost wydajności napędu o 3 proc. ( liczony dla tego konkretnego typu samochodu).

Problemem, jak twierdzą naukowcy z GM, jest wytwarzanie sztucznych skutterrudytów, bowiem zawierają one domieszkę metalu ziem rzadkich - terbu - co zwiększa koszt termogeneratora. Obie firmy tworzą także jego optymalną konstrukcję. Istotny jest punkt mocowania w aucie, bowiem nie może być zbyt dużej różnicy temperatur na całej powierzchni urządzenia, gdyż spadłaby wtedy jego wydajność. Ważne jest też takie umieszczenie termogeneratora, aby jego działanie nie powodowało problemów z układem napędowym. Według naukowców będzie mocowany w układzie wydechowym, co pozwoli na optymalne wykorzystane emitowanego ciepła.

Pierwsze próby rozpoczną się latem obecnego roku - BSTT będzie testować swoje termogeneratory w samochodach Forda i BMW, zaś GM - w Chevroletach. Naukowcy i inżynierowie z obu firm zgadzają się, że za 3-4 lata termogeneratory zaczną być montowane w samochodach schodzących z taśm produkcyjnych. MMEJ

PAP - Nauka w Polsce

krf/bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 24.04.2025. EPA/ANDRES MARTINEZ CASARES

    Chiny/ Tajkonauci z misji Shenzhou-19 wrócili na Ziemię z jednodniowym opóźnieniem

  • Fot. Adobe Stock

    Badania: w niektórych nowotworach immunoterapia może zastąpić operację i chemioterapię

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera