
Jak widzą siebie dzieci z objawami impulsywności, deficytem uwagi i nadaktywnością (ADHD)? Jak oceniają własną skuteczność? Jaki jest związek między obrazem własnej osoby a zachowaniem dzieci, w tym samokontrolą?<strong> Odpowiedzi na te pytania szuka Małgorzata Gambin z <a href="http://www.psych.uw.edu.pl/o_nas.php?id=7&sub_id=1.3">Katedry Psychologii Klinicznej Uniwersytetu Warszawskiego</a>. </strong>Autorka projektu pracy doktorskiej nagrodzonego w konkursie Doktoraty dla Mazowsza przygotowuje - dotąd niedostępne w Polsce - narzędzia diagnostyczne, które będą odgrywały ważną rolę w procesie diagnozy i terapii dzieci z ADHD.
"Badania naukowe dotyczące psychologii klinicznej dziecka pozwalają na lepsze zrozumienie przyczyn zaburzeń klinicznych oraz przejawianych przez dzieci trudności w funkcjonowaniu. Umożliwiają opracowanie metod diagnozy, profilaktyki, wspierania ich rozwoju oraz terapii. To pozwala na poprawę funkcjonowania dziecka w różnych sferach życia" - ocenia.
Doktorantka zajmuje się badaniem czynników neuropsychologicznych leżących u podłoża objawów ADHD, czyli funkcji wykonawczych. Są to procesy, które odpowiadają za realizację działań - takich jak hamowanie, planowanie i pamięć operacyjna - nastawionych na osiągnięcie celu.
Ponadto, interesuje ją badanie obrazu własnej osoby dzieci z ADHD - ich przekonań o własnej skuteczności, które odgrywają bardzo ważną rolę w codziennym funkcjonowaniu, wpływają na sposób myślenia, podejmowanie decyzji, przeżywane emocje. Cennym elementem jej projektu będą opracowane narzędzia diagnostyczne. W ramach badań pilotażowych młoda pani naukowiec przygotowała wstępne wersje narzędzi badawczych - testu hamowania "Stop Signal Task", testu planowania "Wieża Hanoi" i "Skali Poczucia Własnej Skuteczności dla Dzieci".
"Przeprowadzany projekt badawczy jest nowatorski, ponieważ dotychczas poświęcano niewiele uwagi kształtowaniu się obrazu własnej osoby u dzieci z ADHD, a w szczególności nie badano związków pomiędzy procesami neuropsychologicznymi a kształtowaniem się obrazu siebie u tej grupy dzieci" - podkreśla Gambin.
Stypendystka programu "Doktoraty dla Mazowsza" ocenia, że pieniądze uzyskane w konkursie pozwolą jej przeprowadzić badania wśród większej liczby dzieci w wieku 8-10 lat z objawami impulsywności i nieuwagi. Dzięki stypendium dotrze do większej liczby szkół, będzie mogła opłacić koszty materiałów do badań, upominków dla rodziców i nauczycieli, a także zapłacić wynagrodzenia psychologom, którzy współprowadzą te badania.
W głównym badaniu do pracy doktorskiej (obejmującym spotkania z dziećmi i ich rodzicami na terenie szkół oraz współpracę z nauczycielami) wzięło udział 100 dzieci. Małgorzata Gambin planuje przeprowadzenie tych badań u około 150-200 dzieci. Następnym jej krokiem będzie analiza i interpretacja uzyskanych wyników.
Gambin współpracuje z Zakładem Psychiatrii Instytutu "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka", gdzie stosuje opracowane przez siebie metody diagnostyczne i przeprowadza badania.
Ponadto, w ramach projektu "Dziecko i świat za pan brat", prowadzi współpracę z firmą oferującą realizację programów edukacyjnych dla przedsiębiorstw i organizacji m.in. z sektora ochrony zdrowia. Celem tego projektu jest edukacja społeczeństwa, w szczególności nauczycieli i rodziców, na temat zaburzenia z deficytem uwagi i nadaktywnością.
"Mam nadzieję, że w przyszłości będę dzielić się opracowanymi metodami diagnostycznymi, jak również wnioskami płynącymi z badań również z innymi placówkami, zajmującymi się pomocą psychologiczną, edukacją dzieci z ADHD i ich rodziców, nauczycieli" - podsumowuje autorka jednego z 25 nagrodzonych projektów doktoranckich.
Projekt "Doktoraty dla Mazowsza" jest realizowany przez Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji UW i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Więcej na ten temat w serwisie Nauka w Polsce tutaj.
PAP - Nauka w Polsce, Karolina Olszewska
agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.