Zabytkowy silnik lotniczy Rolls-Royce Eagle IX ze zbiorów Muzeum Lotnictwa w Krakowie posłuży do wykonania replik tego silnika, które zostaną zamontowane w kopii samolotu Dornier Do J Wal norweskiego polarnika Roalda Amundsena.
Władze województwa małopolskiego zezwoliły krakowskiej placówce muzealnej na wypożyczenie tego eksponatu niemieckiej fundacji Dornier Stiftung Fuer Luft und Raumfhart z siedzibą w Monachium.
Na podstawie oryginalnego silnika zostaną zbudowane jego repliki, które będą zamontowane w kopii samolotu Dornier Do J Wal. W 1925 roku norweski polarnik Roald Amundsen próbował nim dolecieć do bieguna północnego.
Replika silnika zostanie wykonana w zakładach techniczno-konserwatorskich Międzynarodowej Fundacji Lotniczo-Historycznej w Hereg koło Budapesztu.
12-cylindrowy silnik Rolls-Royce Eagle IX o pojemności 20,3 litra i mocy 250 KM był pierwszym silnikiem lotniczym tej firmy produkowanym wielkoseryjnie. Jego produkcję rozpoczęto w 1915 roku. Używany był m.in. w niemieckich wodnosamolotach Dornier Do J Wal z początku lat dwudziestych. Dwóch takich maszyn użył norweski polarnik Roald Amundsen wraz z towarzyszami do próby przelotu nad biegunem północnym w 1925 roku. Maszyny nie dotarły do bieguna, ale miejsce ich lądowania było najdalej wysuniętym na północ punktem, osiągniętym w tym czasie przez samoloty. RGR
PAP - Nauka w Polscehes/bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.