Uczelnie i instytucje

Rośnie liczba absolwentów uczelni artystycznych - nie wszyscy dostaną pracę w zawodzie

<strong>Co roku naukę w uczelniach artystycznych kończy coraz więcej studentów; najbardziej popularne są ostatnio uczelnie muzyczne. Szkolnictwo artystyczne kształci jednak za dużo absolwentów</strong> - z danych GUS wynika, że 21-25 proc. nie znajduje zatrudnienia w zawodzie.

Informację o zatrudnieniu absolwentów szkół artystycznych w Polsce zaprezentował podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu sekretarz stanu w resorcie kultury Piotr Żuchowski.

W Polsce jest osiem akademii muzycznych, siedem akademii sztuk pięknych, dwie uczelnie teatralne, jedna teatralno-filmowa i jedna muzyczno-plastyczna (powstała we wrześniu 2010 roku Akademia Sztuki w Szczecinie, kształcąca zarówno muzyków jak i plastyków).

Żuchowski zwrócił uwagę, że w sumie minister kultury nadzoruje 19 wyższych szkół artystycznych, które umiejscowione są w Warszawie, Krakowie, Łodzi (po trzy uczelnie), Gdańsku, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu (po dwie uczelnie), Bydgoszczy i Szczecinie (po jednej). Uzupełnieniem tej sieci są trzy jednostki - wydziały zamiejscowe lub filie w Białymstoku i Wrocławiu.

Z informacji wynika, że liczba absolwentów uczelni artystycznych ogółem w roku akademickim 2007/08 wyniosła 2250, w 2008/09 - 2510, w 2009/10 - 2787 osób. W roku 2007/08 liczba absolwentów uczelni plastycznych to prawie 1100 studentów, rok później - 1194, a w 2009/10 - 1214. Uczelnie muzyczne ukończyło w 2007/08 - 986, rok później - 1083, w 2009/10 - aż 1265. Najmniej absolwentów kształcą szkoły teatralno-filmowe: w 2007/08 - 165, rok później - 233, w 2009/10 - 308.

Nie wszyscy absolwenci szkół artystycznych mogą liczyć na pracę w zawodzie. Z danych GUS wynika, że ok 21-25 proc. absolwentów nie znajduje zatrudnienia zgodnego z uzyskanym wykształceniem.

Z informacji przedstawionej przez Żuchowskiego wynika, że trudno obecnie określić jaki procent absolwentów utrzymuje się z wykonywania wolnego zawodu, a jaki z innej pracy. Projekt noweli ustawy o szkolnictwie wyższym nakłada na uczelnie obowiązek badania losów swoich absolwentów. Uczelnie mają w przyszłości monitorować kariery zawodowe swoich absolwentów, aby dostosować kierunki studiów i programy kształcenia do potrzeb rynku pracy.

Już teraz, jak wynika z zaprezentowanej informacji, uczelnie artystyczne dostosowują kształcenie do potrzeb rynku. Wzbogacana jest oferta edukacyjna, wprowadzane są nowe kierunki kształcenia zgodnie z zapotrzebowaniem rynku pracy np. nowe media, multiteka, muzyka kościelna. Ze względu na potrzeby rynku szkolnictwo plastyczne rozwija np. ofertę kształcenia na kierunkach projektowych, m.in. na kierunku grafika tworzone są specjalności: grafika cyfrowa, komunikacja wizualna, intermedia.

PAP - Nauka w Polsce, Agata Zbieg

ls/bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Warszawa, 12.12.2025. Wiceminister obrony narodowej Cezary Tomczyk (3L), dyrektor NCBR Jerzy Małachowski (P) i dyrektor Departamentu Innowacji MON gen. bryg. Marcin Górka (2P) podczas inauguracji programu akceleracyjnego "MilTech" w Warszawie, 12 bm. (aldg) PAP/Rafał Guz

    Rusza program „MilTech”, w ramach którego NCBR wesprze innowacje obronne w Polsce

  • 31.01.2020. Jerzy Duszyński. PAP/Wojciech Olkuśnik

    Wrocław/ Prof. Jerzy Duszyński odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera