Kandydatura w konkursie Popularyzator Nauki 2010 - EduNews.pl

<strong><a href="http://edunews.pl/">EDUNEWS.PL </a>to oddolna inicjatywa, która poprzez internet popularyzuje wiedzę o tym, jak się uczyć i jak nauczać.</strong> Czytelnicy znajdą w serwisie wyniki najnowszych badań naukowych i informacje eksperckie, które pomagają nauczycielom i edukatorom uczyć efektywniej, z wykorzystaniem najnowszych i najlepszych technologii. Jest tu także miejsce na debatę o polskiej edukacji.<em><strong> Portal kandyduje - w kategorii Dziennikarz/Redakcja/Instytucja nienaukowa - w VI edycji konkursu &quot;Popularyzator Nauki&quot;, organizowanego przez serwis Nauka w Polsce PAP przy współpracy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.</strong></em>

"Portal powstał w lutym 2008 r. z potrzeby wypełnienia luki na rynku portali edukacyjnych. Żaden z istniejących serwisów nie był ukierunkowany na dostarczanie odbiorcom ze środowisk szkolnych i naukowych aktualnych informacji na temat nowoczesnej edukacji, w szczególności wyników badań naukowych dotyczących pedagogiki, psychologii, andragogiki (poddyscyplina pedagogiki obejmująca kształcenie dorosłych - PAP), ekonomii oraz techniki i technologii edukacyjnej" - mówi pomysłodawca i twórca serwisu Marcin Polak.

Od powstania EDUNEWS.PL prezentuje i popularyzuje wyniki pracy naukowej badaczy z Polski i z całego świata. Portal powstał jako inicjatywa oddolna i finansowana wyłącznie ze środków prywatnych. Jak podkreśla red. Polak, do dziś utrzymuje się wyłącznie z pracy własnej oraz wpływów z reklam.

Polak, prawnik i ekonomista pełniący również funkcję redaktora naczelnego EDUNEWS.PL mówi o sobie "edukator z zamiłowania". Od kilkunastu lat zajmuje się profesjonalnie edukacją i komunikacją społeczną, realizując autorskie projekty, społeczne i komercyjne, o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. W latach 2002-2007 kierował działalnością edukacyjną Narodowego Banku Polskiego, prowadząc kilkadziesiąt programów edukacji ekonomicznej i finansowej. Jest członkiem Rady Polski Przedsiębiorczej oraz Grupy Ekspertów Komisji Europejskiej ds. Edukacji Finansowej.

W jego założeniu, celem portalu EDUNEWS.PL ma być promocja idei edukacji przez całe życie oraz nowoczesnych programów i narzędzi edukacji, dzięki którym wszyscy, bez względu na wiek i zawód, mogą efektywnie korzystać z owoców postępu cywilizacyjnego i światowych zasobów informacji, realizując własne cele życiowe. Redakcja portalu jest przekonana, że efektywne uczenie się i nauczanie musi zacząć podążać za zmianami dokonującymi się w rzeczywistym, ale i wirtualnym, cyfrowym świecie.

"Dostęp do najnowszych wyników badań w języku polskim, dotyczących w szczególności pedagogiki i andragogiki oraz technologii edukacyjnej, jest w Polsce ograniczony, zwłaszcza dla pracowników sektora oświaty" - uważa red. Polak.

EDUNEWS.PL postawił przede wszystkim na publikację opracowań własnych i rozwój społeczności autorów publikujących na tematy związane z uczeniem i nauczaniem, choć korzysta również z informacji otrzymywanych z organizacji edukacyjnych oraz serwisów, w tym serwisu PAP - Nauka w Polsce. Zdaniem redaktora naczelnego, ta decyzja okazała się strzałem w "dziesiątkę". W ciągu dwóch i pół roku działalności EDUNEWS.PL zdobył ponad 218 tys. użytkowników.

"Okazało się, że jest ogromne zapotrzebowanie na wiadomości dotyczące nowoczesnej pedagogiki, zwłaszcza z wykorzystaniem nowoczesnych technologii edukacyjnych i portal jako pierwszy w Polsce na szeroką skalę zaczął przekazywać know-how polskim edukatorom" - podkreśla rozmówca PAP.

Według red. Polaka, o tym, że EDUNEWS.PL od powstania jest popularyzatorem nauki, świadczy między innymi charakter publikowanych w portalu informacji. Około 20 proc. z nich dotyczy bezpośrednio wyników badań i analiz naukowych dotyczących szeroko rozumianej tematyki edukacyjnej. Również podział treści w portalu sprzyja prezentacji dokonań naukowych. Nie ma tu szablonowego podziału treści, który zwykle w innych podobnych portalach ogranicza się do podziałów przedmiotowych, aktualności i działów przeznaczonych dla ucznia czy nauczyciela.

Menu podzielono na tematy, które mają istotne znaczenie dla omawiania tematyki edukacyjnej w dynamicznie rozwijającym się społeczeństwie informacyjnym. Twórcy wyszli z założenia, że dyskusja publiczna na temat kształtu polskiej edukacji praktycznie w Polsce nie istnieje, dlatego stworzono dział debaty edukacyjnej z miejscem na opinie, dyskusje i wywiady. Dział multimediów publikuje filmy, prezentacje i podcasty, wyodrębniono też m.in. działy: badań, innowacji, ICT, recenzji, e-learningu, systemu edukacji.

"Portal jest miejscem, w którym każdy, komu leży na sercu dobro szeroko rozumianej edukacji, może się wypowiedzieć. Jest to portal debaty edukacyjnej. Wielkim osiągnięciem EDUNEWS.PL jest zmobilizowanie wielu uczestników systemu edukacji do współtworzenia portalu poprzez publikowanie opinii i informacji. Portal jest otwarty na nadsyłane opinie i informacje - przez co następuje stymulacja dyskusji na różne tematy. Jest to dziś jedno z nielicznych miejsc - poza konferencjami i seminariami - w którym Polacy rozmawiają o kształcie systemu edukacji i wymarzonej szkole/uczelni" - tłumaczy red. Polak.

Podkreśla, że materiały opublikowane na łamach portalu stają się źródłami, na których opierają się prace naukowe. Dowodem tego jest nie tylko fakt, że użytkownikami portalu są pracownicy naukowi kilkudziesięciu polskich uczelni wyższych, ale pojawiają się także publikacje, w których znajdują się zaczerpnięte z EDUNEWS.PL treści, np. książka prof. Jadwigi Radwańskiej pt. "Czas na feedback dla oświaty" (wyd. Difin, październik 2010), czy miesięcznik TRENDY, wydawany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Do 31 października portal opublikował 1242 opracowania poświęcone nowoczesnej edukacji, w tym odnoszące się do najnowszych wyników badań naukowych i zanotował 940 tys. odsłon stron.

W skład e-redakcji portalu wchodzą: Sabina Furgoł, Lechosław Chojnacki, Witold Kołodziejczyk, Julian Piotr Sawiński i Małgorzata Taraszkiewicz.

Sabina Furgoł jest polonistą, ewaluatorem i egzaminatorem zewnętrznym. Obecnie pracuje jako nauczyciel - konsultant, wykładowca, trener, ekspert Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Z zamiłowania jest eksperymentatorką, poszukującą nowych skutecznych rozwiązań metodycznych m.in. w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnych w dydaktyce. Pracowała m.in. ze studentami, nauczycielami, osobami wykluczonymi społecznie, niepełnosprawnymi.

Lechosław Hojnacki jest nauczycielem, konsultantem, wykładowcą, trenerem, facylitatorem (osoba, której zadaniem jest wspieranie i ułatwianie procesów społecznych, np. uczenia się, komunikowania-PAP). Pracuje ze studentami i czynnymi nauczycielami; ma także doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą. Zajmuje się implementacją metody projektów, e-portfolio oraz technologii Społecznego Internetu w procesie kształcenia, metodyką nauczania online i nauczania szkolnego opartego na mechanizmach Web 2.0.

Witold Kołodziejczyk pełni funkcję redaktora naczelnego miesięcznika Edukacja i Dialog, jest dyrektorem i twórcą Collegium Futurum - szkoły powstającej w Słupsku. Jego publikacje promują innowacje w zarządzaniu oświatą. Jest trenerem kadry kierowniczej oświaty, promotorem wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji. Napisał książkę "Gra o szkołę. W poszukiwaniu zasad zarządzania w nowych czasach." Współpracował w zespole doradcy Prezesa Rady Ministrów w rządzie Jerzego Buzka, był wicedyrektorem Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli (CODN).

Julian Piotr Sawiński to nauczyciel dyplomowany biologii i geografii, doktor nauk przyrodniczych, dydaktyk biologii. Jest konsultantem Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie ds. informacji i innowacji pedagogicznych i redaktorem naczelnym "Nauczycielskiej Edukacji". Został Nauczycielem Roku 1995 w konkursie Fundacji Innowacja w Warszawie. Pracuje jako rzeczoznawca MEN ds. recenzowania podręczników i pomocniczych środków dydaktycznych do biologii i przyrody, egzaminator OKE z biologii, trener programu "Ocenianie w Nowej szkole". Organizował kursy i warsztaty edukacyjne dla nauczycieli, opublikował ponad 450 prac na temat edukacji i innowacji.

Małgorzata Taraszkiewicz jest psychologiem edukacyjnym. Była m.in. redaktorem naczelnym Wydawnictw CODN. Od 2005 r. koordynuje Kampanię na rzecz Uczenia się. Jest twórcą i redaktorem naczelnym e-czasopism: TRENDY uczenie się w XXI wieku, Awangarda w Edukacji, Wielka Zabawa.Projektuje i prowadzi szkolenia z zakresu rozwoju osobistego, kreatywności, inteligencji emocjonalnej, neurometodyki i diagnostyki strategii uczenia się, wykorzystując formaty: NLP, psychosyntezy, kinezjologii edukacyjnej, integracji sensorycznej. To ekspert w zakresie Teorii Wielorakiej Inteligencji H. Gardnera i autorka lub współautorka ponad 30 publikacji dla nauczycieli, rodziców i uczniów, m.in. Atlasu efektywnego uczenia się, Jak wspierać zdolnego ucznia.

PAP - Nauka w Polsce

kol/ agt/bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera