Noworodki, których matki podczas ciąży rozmawiały w dwóch językach, mogą wykazywać większe predyspozycje do dwujęzyczności. Badania kanadyjskich i francuskich naukowców na ten temat ukazały się na łamach "Psychological Science".
Badania zostały przeprowadzone przez Kristę Byers-Heinlein i Janet F. Werker z University of British Columbia w Kanadzie oraz Tracey Burns z Organization for Economic Co-operation and Development we Francji.
Eksperymentom poddano dwie grupy noworodków. Do pierwszej zaliczono te, których matki podczas ciąży rozmawiały wyłącznie po angielsku, do drugiej te, których matki rozmawiały i po angielsku i w języku tagalog z Filipin.
Reakcję noworodków badano za pomocą "testu częstotliwości ssania". Polega on na tym, że jeżeli noworodek jest czymś zainteresowany, wzrasta u niego intensywność odruchu ssania.
W pierwszym doświadczeniu dzieci słuchały dziesięciominutowego nagrania, w którym co minutę język zmieniał się z angielskiego na tagalog i na odwrót. Dzieci jednojęzycznym matek wykazywały większe zainteresowanie wyłącznie wtedy, kiedy słyszały kwestie wygłaszane po angielsku. Dzieci dwujęzyczne miały jednakowe preferencje podczas całego nagrania.
Żeby nauczyć się dwóch języków, niemowlęta muszą umieć rozdzielić oba języki. Testowano tę umiejętność odtwarzając dzieciom nagranie w jednym z języków. Po pewnym czasie dziecko traciło nim zainteresowanie. Wtedy odtwarzano nagranie w drugim języku lub w tym samym, ale wypowiadane przez inną osobę.
Dzieci matek dwujęzycznych miały intensywniejszy odruch ssania, słysząc drugi język. Odruch ssania nie zwiększał się podczas słuchania nagrania w tym samym języku wygłaszanego przez inną osobę.
Zdaniem naukowców, świadczy to o tym, że noworodki dwujęzycznych matek posiadają mechanizm umożliwiający im rozróżnianie języków. KRXPAP - Nauka w Polsce
kap
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.