<strong>Narodowe Centrum Badań i Rozwoju powinno realizować projekty wynikające z potrzeb gospodarki przedkładane przez jednostki naukowe, przedsiębiorstwa i twórców indywidualnych, projekty cechujące się innowacyjnością, efektywnością ekonomiczną i wdrażalnością</strong> - ocenia w imieniu Rady Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych jej wiceprzewodniczący, prof. Zbigniew Śmieszek, dyrektor Instytutu Metali Nieżelaznych.
"Projekty realizowane w ramach współpracy jednostek naukowych z przedsiębiorstwami stanowić winny podstawowy cel funkcjonowania NCBIR, to jest żywy proces realizacji projektów efektywnych ekonomicznie prowadzących do wdrożeń nowych technologii, nowych wyrobów" - tłumaczy profesor.
Jego zdaniem, nie powinno być w ustawie zapisu, że dyrektor NCBiR określa zakresy tematyczne programów. Nie ma takich branż gospodarki i dziedzin nauki, które można wyłączyć z finansowania. Nie do przyjęcia jest również - według niego - żeby jednostki naukowe nie mogły zgłaszać do NCBiR projektów badań stosowanych z własnej inicjatywy.
"System pełnej centralizacji tematyki badań stosowanych jest całkowicie nieefektywny, paraliżuje aktywność jednostek naukowych i nie jest stosowany w świecie. Taki system oznacza demobilizowanie środowisk naukowych, szczególnie instytutów badawczych do realizacji badań ukierunkowanych na opracowanie nowych, konkurencyjnych technologii, co jest szczególnie ważne aktualnie w okresie niezwykle ostrej konkurencji w zakresie nowych technologii" - mówi prof. Śmieszek.
Instytuty przemysłowe uważają za otwartą sprawę podziału budżetu NCBiR. Według prezydium rady JBR, na współpracę z przedsiębiorstwami powinno się przeznaczyć ponad połowę środków budżetowych.
"W ustawie o finansowaniu nauki nie definiuje się jednoznacznie NCBiR jako agencji finansującej badania stosowane. Równocześnie nie zapewnia się wyższego finansowania NCBiR niż Narodowemu Centrum Nauki, co jest konieczne z uwagi na znacznie większy zakres zadań oraz finansowanie oprócz badań dla gospodarki, które z reguły są bardziej kosztowne niż badania podstawowe, także programów strategicznych i projektów dla obronności kraju" - zauważa prof. Śmieszek.
Rada Główna JBR wskazała te i inne istotne braki w przepisach, które - zdaniem dyrektorów instytutów - utrudnią efektywną działalność NCBiR i zaproponowała odpowiednie nowe zapisy w ustawie, a prof. Śmieszek zwrócił się z prośbą do dr. Andrzeja Smirnowa, przewodniczącego sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, o ich uwzględnienie w ostatecznym tekście ustawy.
Stanowisko przemysłowych instytutów badawczych w sprawie zadań i zasad działania Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Śmieszek przedstawił podczas obrad Rady Polskiej Izby Gospodarczej Zaawansowanych Technologii. Rada w całości podziela opinie i wnioski profesora, o czym informuje na swojej stronie internetowej www.iztech.pl.
O tym, co powiedziała prof. Maria Orłowska, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego, przedstawiając raport nt. działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw w reformie systemu nauki polskiej, podczas posiedzenia rady Polskiej Izby Gospodarczej Zaawansowanych Technologii, można przecztać w serwisie Nauka w Polsce tutaj. KOL
PAP - Nauka w Polsce
agt/ kap/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.