Szkoła Festiwalu Nauki nie zawiodła gości Festiwalu w Jabłonnie

<strong>Jak powinno się przeprowadzać eksperyment naukowy? Wiedzą to z pewnością wszyscy młodzi ludzie, którzy w dniach 19-20 września tłumnie uczestniczyli w popularyzatorskich zabawach przygotowanych przez Szkołę Festiwalu Nauki (SFN).</strong> Choć granica między popularyzacją nauki a edukacją jest płynna, to zadaniem szkoły jest właśnie zbliżanie uczestników warsztatów do świata prawdziwych, poważnych badań.

Uzupełnieniem całorocznej działalności SFN jest udział w Warszawskim Festiwalu Nauki. Stoiska popularyzatorów nauki znalazły się też, podobnie jak w latach ubiegłych, na Festiwalu Nauki w Jabłonnie.

"Przyjeżdżamy do Jabłonny już bardzo długo. Do eksperymentów zapraszamy również dorosłych, ale to głównie dzieci są zainteresowane wykonywaniem doświadczeń. Naszym hitem jest izolacja DNA z cebuli. Każdy chce zobaczyć, jak wygląda DNA, a my wykorzystujemy to naturalne zaciekawienie i przy okazji opowiadamy o podstawowych faktach związanych z tą cząsteczką, tłumaczymy, jaką pełni rolę w naszych komórkach. Ten warsztat niezmiernie cieszy się powodzeniem" - powiedziała PAP dr Agnieszka Chołuj, kierowniczka SFN i członkini zarządu Fundacji Bioedukacji.

Jak wyjaśniła, podstawowe składniki potrzebne do wyizolowania DNA z cebuli znajdują się w każdej kuchni. Są to: sól, woda i płyn do mycia naczyń, połowę cebuli, kilka kubków, gorąca woda i spirytus.

"Szatkujemy cebulę i zalewamy ją płynem z wodą i z solą. Następnie zalewamy tę mieszaninę zmrożonym spirytusem. Na granicy faz możemy zaobserwować chmurkę DNA, która się wytrąca w alkoholu" - tłumaczyła biolog. Dodała, że przepis na ten eksperyment można znaleźć na stronie internetowej SFN (www.sfn.edu.pl) i może go przeprowadzić każdy, kto wykaże się wystarczającą determinacją.

Pretekstem do przekazania młodzieży zasad właściwego przeprowadzania eksperymentu naukowego uczyniono wykrywanie skrobi za pomocą jodyny. Młodzi ludzie dowiedzieli się, że na początku swoich badań naukowiec musi postawić hipotezę, następnie przeprowadzić i kontrolować prawidłowe etapy eksperymentu, a w końcu zweryfikować swoją tezę. Ten przepis, jak podkreśliła dr Chołuj, można zastosować w każdej dziedzinie nauki, nie tylko w biologii, w której specjalizuje się SFN.

Na początku warsztatu dzieci próbowały zgadnąć, w którym z zaproponowanych produktów znajduje się skrobia. Na podstawie ogólnej wiedzy i własnej pomysłowości stawiały zatem proste hipotezy. Potem szukały najlepszych odczynników, które pozwoliłyby im wykryć skrobię. W serii prób na różnych produktach weryfikowały swoje przypuszczenia.

Dorosłych przyciągały zabawy tłumaczące mechanizm dziedziczenia cech. Prosty eksperyment pokazywał, jakie są szanse na to, że dziecko będzie miało określoną barwę oczu i włosów. Dużą popularnością cieszyła się również piramida żywienia przedstawiona w formie kolorowej układanki, wykorzystywanej m.in. podczas warsztatów dla szkół gimnazjalnych. KOL

PAP - Nauka w Polsce

agt/ bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Marzena Rogozińska

    Polka autorką zdjęcia dnia NASA

  • Fot. Adobe Stock

    Kraków/ Mądre Książki Roku 2024: o komórkach ludzkiego ciała i historii Polski dla dzieci

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera