Ruchome chodniki spowalniają ruch na lotniskach

Korzystanie z ruchomego chodnika na lotnisku zwykle nie przyczynia się do zaoszczędzenia czasu - informuje pismo "New Scientist".

Manoj Srinivasan z Princeton University stworzył dwa matematyczne modele poruszania się ludzi po ruchomym chodniku. W pierwszym modelu ludzie chodzą w taki sposób, by zużyć jak najmniej energii; w drugim - starają się jak najlepiej wykorzystać sygnały odbierane przez ich oczy i nogi.

Jak wykazują modele, wchodząc na ruchomy chodnik, zwalniamy mniej więcej o połowę w porównaniu z chodzeniem po stałym gruncie, by zachować zgodność między ruchem otoczenia odbieranym przez oczy, a sygnałami z receptorów w naszych kończynach. W ostatecznym rachunku mniej się męczymy, ale nawet w idealnych warunkach, bez bagażu i przy niewielu osobach stających nam na drodze, możemy zyskać najwyżej 11 sekund na 100 metrach. Jeśli musimy omijać innych podróżnych - a przeważnie tak jest, przemieszczamy się wolniej niż idąc po nieruchomym podłożu.

Głównym sensem istnienia ruchomych chodników wydaje się oszczędzanie wysiłku osobom obładowanym bagażami.PMW

PAP - Nauka w Polsce

agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Źródło: ESA & NASA/Solar Orbiter/EUI Team, E. Kraaikamp (ROB)

    Solar Orbiter przesłał wyjątkowe zdjęcie Słońca

  • Fot. Adobe Stock

    Nasz mózg wie szybciej od nas, że chcemy coś zrobić

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera