03.03.2024
17.06.2009 aktualizacja 17.06.2009

Bez muzyki nie ma seksu

Źródło: Wikipedia Źródło: Wikipedia

<strong>Samce azjatyckich nartników muszą się wykazać muzykalnością, aby ich partnerka rozpięła pas cnoty - informuje &quot;New Scientist&quot;.</strong> Badania nad nartnikiem przeprowadzili wspólnie doktor Piotr Jabłoński z Centrum Badań Ekologicznych. Polskiej Akademii Nauk w Dziekanowie Leśnym oraz dr Chang Han z uniwersytetu w Seulu.

Nartniki to pluskwiaki, które dzięki długim, pokrytym drobnymi włoskami odnóżom potrafią się poruszać po powierzchni wody. Umożliwia to im napięcie powierzchniowe. Zamieszkujący stawy Chin, Japonii i Korei nartnik Gerris gracilicornis ma jeszcze jedną nietypową cechę - jego samice przekształciły brzuszny segment odwłoka w rodzaj pasa cnoty, który pozwala się obronić przed męską natarczywością. Inne gatunki nartników nie mają takich zabezpieczeń, a samce postępują bez ceregieli, nie bawiąc się żadne zaloty.

Aby uzyskać pełną akceptację samicy, samiec Gerris gracilicornis musi przez 15 minut "muzykować", wytwarzając nogami drgania wody. Jeśli się spodobają, ma szansę na potomstwo.

PAP - Nauka w Polsce, Paweł Wernicki