Katalizator pod lupą

Wykorzystując odpowiednio zmodyfikowany spektrometr FTIR oraz
niezwykle szybki laser, naukowcy odkryli tajemnicę poprawnego
funkcjonowania katalizatora stosowanego jako "dopalacz" w
silnikach napędzanych ubogą mieszanką paliwowo-powietrzną.
Odkrycie to pozwoli na bardziej świadomą konstrukcję
katalizatorów, co z całą pewnością przyczyni się do zwiększenia
ich wydajności, donosi "Science".

Srebrowo-aluminiowe katalizatory są stosowane w silnikach napędzanych ubogą mieszanką paliwowo-powietrzną (gdzie stosunek powietrza do paliwa może osiągać nawet wartość 65:1) w celu ograniczenia emisji tlenku azotu przez te jednostki napędowe.

Choć skuteczność tego typu katalizatorów była znana od dawna, to jednak naukowcy nie do końca wiedzieli, jaki mechanizm - de facto - odpowiada za katalityczne właściwości katalizatora utworzonego ze srebra i aluminium.

Prace prowadzone w Universite de Caen (Francja) oraz University of Liverpool (Wielka Brytania) zaowocowały nowym systemem pomiarowym, który umożliwia bardzo precyzyjną analizę sposobu działania katalizatorów utworzonych z cząsteczek metali.

Układ zbudowany w oparciu o spektrometr FTIRS (ang. Fourier- transform infrared spectrometer), który współpracując z bardzo szybkim laserem (femtosekundowym) pozwala na badanie - z niezwykle dużą precyzją - zmian zachodzących na powierzchni katalizatora i w reagującej cząsteczce. Badanie spektrometryczne, wykonane w ten sposób, umożliwia śledzenie przebiegu procesów z nano sekundową dokładnością! Dzięki temu, naukowcy są w stanie obserwować szczegóły mechanizmu transformacji poszczególnych molekuł. Przedrostek "nano" określa miliardową część jedności.

Według naukowców nowe urządzenie pozwoli na dokładne poznanie mechanizmu, jaki odpowiedzialny jest za katalityczne właściwości wielu metalicznych katalizatorów, dzięki czemu możliwe będzie tworzenie struktur o precyzyjnie dopasowanej morfologii do przeprowadzanych reakcji np. transformacji tlenku węgla i tlenku azotu w mniej szkodliwe gazy, czyli reakcji prowadzonej przez srebrowo-aluminiowy katalizator używany w silnikach napędzanych ubogą mieszanką paliwową. KLG

PAP - Nauka w Polsce

tot/bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    UNICEF: w ciągu ostatnich 50 lat szczepionki uratowały życie ponad 150 mln osób

  • Fot. Adobe Stock

    Kosmicznemu Teleskopowi Hubble'a stuknęło 35 lat

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera