24 samochody, w tym tak cenne jak Humber, Ford T, przedwojenne Polskie Fiaty, samochody tzw. kolumny rządowej II RP (prezydencki Packard i Cadillac Marszałka Piłsudskiego) oraz kilkanaście zagranicznych i polskich motocykli można zobaczyć w nowo tworzonym <strong>Muzeum Motoryzacji na warszawskiej Ochocie przy ul. Filtrowej 62.</strong>
Rządowy Cadillac, zamówiony w 1934 roku specjalnie dla marszałka Józefa Piłsudskiego za 70 tys. ówczesnych złotych (podwyższone podwozie, wygodne wejścia i drzwi, szyby pancerne i pogrubione blachy karoserii) miał 8-cylindrowy silnik o mocy 70 koni mechanicznych. Niestety, jeździli nim inni oficjele, gdyż marszałek ze względu na pogarszający się stan zdrowia już nie był w stanie z niego korzystać.
Na wystawie zwracają też uwagę przedwojenne Polskie Fiaty oraz kolekcjonerskie, unikatowe prototypy samochodów, wykonane przez polskich inżynierów. Jednym z nich był wyprodukowany w okresie międzywojennym przez Stefana Kozłowskiego i Antoniego Frączkowskiego w Warszawie (zachowały się tylko opisy i zdjęcia) dwuosobowy samochód S.K.A.F z półlitrowym silnikiem.
W latach 1924-28 dwieście samochodów ze wzmocnionym podwoziem o nazwie "Ralf-Stetysz", wyprodukował w swoich stołecznych zakładach hrabia Stefan Tyszkiewicz. Były też konstrukcje inżynierów Mikołaja Karpowskiego, Tadeusza Tańskiego (zbudowano ich w sumie ok. 300), Adama Gluck-Głuchowskiego (trzyosobowy "Iradam") i wiele innych.
W muzeum można podziwiać licencyjne przedwojenne Polskie Fiaty (508 i 621 oraz Łazik), a także prototypy i wczesne modele powojennych samochodów m.in. Warszawy 210, Fiata 126 i 125 p, Poloneza, Warsa, Mikrusa, Syrenya 110 oraz pojedyncze egzemplarze polskich (np. skuter Osa) i zagranicznych motocykli - np. brytyjskiego Rogal Enfield z 1915 roku z Birmingham. Jego pierwszy model opuścił fabrykę w roku 1899, ostatni w roku 1922, a z jego wojskowej wersji korzystały m.in. armie: belgijska, francuska, rosyjska i polska armia generała Józefa Hallera.
PAP - Nauka w Polsce, Waldemar Pławski
agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.