Uczelnie i instytucje

Nauka języków egzotycznych postrzegana jako hobby

<strong>Osoby uczące się języków chińskiego, japońskiego lub arabskiego traktują naukę głównie jako rodzaj ciekawego hobby - wynika z ankiety przeprowadzonej wśród kursantów ESKK.</strong> W odróżnieniu od języków europejskich motyw zarobkowy nie ma tu większego znaczenia, liczy się pasja.

Europejska Szkoła Kształcenia Korespondencyjnego w Poznaniu to pierwsza placówka stworzona w ramach grupy ESCC, która jest największą instytucją edukacyjną w Europie zajmującą się kształceniem na odległość. Obecnie posiada ona oddziały w 7 krajach: w Polsce, na Węgrzech, w Rumunii, w Rosji, na Ukrainie, na Białorusi i w Kazachstanie. Pod względem liczby uczących się ESCC jest jedną z większych instytucji edukacyjnych na świecie. Polski oddział jest liderem organizacji, pełni również funkcje zarządcze w stosunku do pozostałych placówek - informuje Adrian Łaźniewski z ESKK.

Metoda dydaktyczna - sprawdzona wcześniej w USA i krajach Europy Zachodniej polega na tym, że każdy student jest "jedyny w klasie" - sam wybiera tempo, w jakim będzie się uczył, i ma zapewnioną opiekę osobistego nauczyciela.

W przypadku języka japońskiego aż 57 proc. ankietowanych traktuje jego poznawanie jaką pasję, 30 proc. chce w ten sposób zgłębić mentalność mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni, a jedynie co dziesiąty pytany ułatwić sobie podróżowanie. Podobnie jest z arabskim, który postrzegany jest jako hobby przez co drugiego badanego. Jednak w przypadku tego języka ważny jest także motyw turystyczny. Co trzeci kursant liczy, że znajomość arabskiego umożliwi mu porozumiewanie się podczas podróży.

Bardziej pragmatyczni są studenci zgłębiający tajniki chińskiego. Choć tu również przeważają hobbyści, których jest 46 proc., to jednak co piąty ankietowany poznaje język Państwa Środka by zwiększyć swoje szanse na rynku pracy.

"Wcześniejsze badania motywów podejmowania nauki języków obcych przez naszych kursantów wykazały, że w przypadku języków europejskich kierują się oni głównie motywami zarobkowymi" - mówi Jerzy Gorzeń dyrektor marketingu ESKK. - "Jednak już wtedy dała się zauważyć różnica w postrzeganiu języków egzotycznych. Dlatego przeprowadziliśmy dodatkowe badanie" - dodaje.

Aż 44 proc. studentów uczących się bardziej popularnych języków, takich jak angielski, niemiecki, włoski, hiszpański czy francuski liczy, że znajomość języka obcego zwiększy ich szanse na lepszą pracę. Co piąty badany chce poznać język by lepiej zrozumieć kulturę danego kraju. Jedynie 17 proc. poznaje go w celach turystycznych lub traktuje to jako hobby.

"Kursanci uczący się języka arabskiego to głównie pasjonaci" - mówi dr Bartłomiej Grysa pracownik arabistyki na UAM, autor kursu języka arabskiego ESKK. "Niektórzy z nich kontynuują tę pasję później na studiach. Są także tacy, którzy uczą się ze względu na pochodzenie, religię bądź +sprawy sercowe+. Wśród uczących się występują najczęściej pobudki pragmatyczne: chęć zrozumienia języka podczas wyjazdu, zwykle turystycznego, do jednego z krajów arabskich, oraz porozumiewania się nim na poziomie podstawowej komunikacji. Moim zdaniem najmniej liczną grupę stanowią osoby, które arabski traktują jako klucz do podniesienia swoich kwalifikacji w medycynie, biznesie bądź pracy naukowej (np. historycy czy archeolodzy), którą chcieliby podjąć bądź już podjęli w jednym z krajów arabskich" - dodaje.

Języków egzotycznych takich jak japoński, chiński i arabski można uczyć się tylko w nielicznych, wyspecjalizowanych ośrodkach w Polsce. UCZ

PAP - Nauka w Polsce

bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Warszawa, 09.07.2025. Minister nauki i szkolnictwa wyższego Marcin Kulasek. PAP/Albert Zawada

    Dwa lata rządu/ Minister nauki: projekt noweli ustaw o PAN i e-dyplomy wśród ważnych przedsięwzięć resortu

  • Warszawa, 12.12.2025. Wiceminister obrony narodowej Cezary Tomczyk (3L), dyrektor NCBR Jerzy Małachowski (P) i dyrektor Departamentu Innowacji MON gen. bryg. Marcin Górka (2P) podczas inauguracji programu akceleracyjnego "MilTech" w Warszawie, 12 bm. (aldg) PAP/Rafał Guz

    Rusza program „MilTech”, w ramach którego NCBR wesprze innowacje obronne w Polsce

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera