Uczniowie uważają, że w szkole przestrzegane są ich prawa

<p>72 proc. uczniów uważa, że w ich szkołach przestrzegane są prawa ucznia. Odmiennego zdania jest 13 procent spośród nich - wynika z badania &quot;Prawa ucznia w szkole&quot;, przeprowadzonego przez socjologów z <a href="http://www.uw.edu.pl/">Uniwersytetu Warszawskiego</a>. Raport z badań opublikowano na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.&nbsp; </p>

Jednoznacznej odpowiedzi "tak" udzieliło 27 proc., "raczej tak" powiedziało 45 proc., "nie" - 4 proc., "raczej nie" - 9 proc.

22 proc. uczniów uważa, że najważniejszym z ich praw jest prawo do wyrażenia opinii. Na następnych miejscach znalazły się m.in. przestrzeganie zasad oceniania (15 proc.), prawo do nauki (10 proc.), do bycia nieprzygotowanym (8 proc.), do godności (4 proc.). Zdaniem uczniów, najczęściej łamane w szkole są zasady oceniania (uważa tak 15 proc. badanych).

61 proc. uczniów deklaruje, że zna prawa ucznia (w tym 34 proc. odpowiedziało "tak", a 27 proc. "raczej tak"). 23 proc. twierdzi, że nie zna tych praw (w tym 6 proc. udzieliło odpowiedzi jednoznacznie negatywnej - "nie").

Dwie trzecie (65,3 proc.) uczniów podało, że informacje o prawach ucznia uzyskało właśnie w szkole.

Jednocześnie 85 proc. uczniów twierdzi, że zna swoje obowiązki szkolne, ale tylko 52 proc. przyznaje, że wie, jakie są konsekwencje niewywiązywania się z tych obowiązków. Zdaniem uczniów, obowiązek szkolny polega przede wszystkim na systematycznej nauce. Na następnych miejscach wymieniali chodzenie do szkoły, kulturę osobistą i zmianę obuwia. 

Badacze pytali uczniów także o fundamentalne prawa człowieka, takie jak prawo do informacji, do wyrażania swoich poglądów oraz prawo do prywatności.

27 proc. uczniów liceów ogólnokształcących uważa, że w szkole nie ma swobodnego dostępu do informacji o możliwościach dalszej edukacji; podobnie uważa 18 proc. uczniów gimnazjów i 12 proc. uczniów szkół podstawowych.

Mniej niż 40 proc. uczniów szkół podstawowych uważa, że w szkole można wypowiadać własne poglądy. Zgadza się z nimi około 30 proc. gimnazjalistów i ok. 20 proc. licealistów.

Około 15 proc. uczniów szkół podstawowych przyznało, że raz lub kilka razy zdarzyło się, że wypowiedziana przez nich opinia spowodowała obniżenie oceny z jakiegoś przedmiotu. Na to samo pytanie twierdząco odpowiedziało po około 20 proc. gimnazjalistów i licealistów.   

Badanie przeprowadzili dr Michał Kowalski i dr Mikołaj Jasiński z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, na zlecenie MEN i Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, w pierwszych miesiącach roku szkolnego 2005-2006. Uczestniczyło w nim blisko 8 tys. uczniów z 320 szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z wszystkich województw, prawie tysiąc nauczycieli i tysiąc rodziców uczniów.  DSR

PAP - Nauka w Polsce
reo

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Psycholożka: nasze decyzje zakupowe mogą zależeć od zapachów, nastroju i emocji

  • 03.01.2020. Przedstawiciel kapituły konkursu, językoznawca dr hab. Marek Łaziński. PAP/Marcin Obara

    Prof. Łaziński o wyborze Słowa Roku: niebanalna zabawa, okazja do refleksji nad językiem

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera