<br /><strong>Most łączący Danię ze Szwecją, przerzucony nad bałtycką Cieśniną Sund, zakłócił równowagę biologiczną w rejonie cieśniny i ma negatywny wpływ na populacje węgorza oraz bałtyckiego dorsza – wynika z raportu opracowanego przez Szwedzki Urząd Rybołówstwa (<a href="http://www.fiskeriverket.se/">Fiskeriverket</a> – FV). Zdaniem rzecznika FV Larsa Swahna, most nad Sundem negatywnie oddziałuje też na polskie łowiska.</strong>
Z raportu wynika, że most zakłócił trasę wędrówek węgorzy pomiędzy Bałtykiem a Morzem Sargassowym. Przyczynił się też do spadku liczebności dorszy w Bałtyku, bo w większym stopniu niż zakładano zahamował dopływ do Bałtyku świeżej, zasolonej oraz dotlenionej wody z Morza Północnego. Dla wzrostu populacji dorsza konieczna jest ona jako naturalne środowisko bytowania.
W trakcie budowy mostu uległo ponadto zniszczeniu dno na obszarze 253 hektarów, gdzie wcześniej łowiono dorsze, podkreślają autorzy raportu.
Jak szacują, połowy dorsza z jednego hektara w rejonie Sundu zmniejszyły się w skali roku o 580 kg. Niestety, precyzyjne obliczenie wielkości strat poniesionych przez szwedzkich rybaków jest niemożliwe.
Rzecznik FV Lars Swahn powiedział PAP, że negatywny wpływ mostu nad Sundem na ilość dorszy w Bałtyku, musiał też zaszkodzić polskim rybakom. „Naszym zadaniem była ocena skutków budowy mostu wyłącznie dla rybołówstwa szwedzkiego. Ale jeśli miała ona wpływ na nasze połowy dorsza, to musiała mieć i na połowy polskie. Ale jakie są tego rozmiary absolutnie nie potrafię określić" – oświadczył jeden z autorów raportu, Erik Sparrevik.
Raport został przekazany Izbie Ochrony Środowiska, Sądu Rejonowego w Voexje, która ma rozpatrzyć na ile duńsko-szwedzkie konsorcjum budujące most nad Sundem wypełniło zobowiązania wobec władz. Rząd szwedzki wydając zgodę na budowę zobowiązał je do maksymalnego ograniczenia wpływu inwestycji na środowisko.
Most długości 7 tys. 845 metrów jest jednym z elementów całego kompleksu komunikacyjnego składającego się ze sztucznie usypanej wyspy liczącej 4 km oraz tunelu długości 3 tys. 510 m. Przejazd nim jest płatny i codziennie przejeżdża nim średnio 11 tys. samochodów oraz 17 tys pasażerów pociągów.
225-stronnicowy raport pt. „Oddziaływanie połączenia nad Sundem na ryby i rybołówstwo" zamieszczony został na internetowej stronie FV.
Michał Haykowski (PAP)
jjj
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.