Nie każdy ma czas i pieniądze, by pojechać do Hiszpanii i Francji, aby oglądać malowidła naskalne w Lascaux, Chauvet, Altamirze... Ale od kilku dni mamy sposobność obejrzeć takie malowidła w <!a><A title="" href="http://www.muzeumslaskie.art.pl/" target=_blank>Muzeum Śląskim</A>, gdzie otwarto właśnie wystawę malarstwa jaskiniowego. Wyeksponowano tam doskonałe kopie kilkunastu arcydzieł sprzed 15-30 tysięcy lat.
„Odnajdywane w jaskiniach Europy barwne, realistyczne malowidła tworzą zjawisko niepowtarzalne w dziejach sztuki pierwotnej. Niestety, z racji miejsca występowania oraz uwarunkowań konserwatorskich, rzadko są udostępniane współczesnym odbiorcom″ – wyjaśnia kustosz wystawy, Renata Abłamowicz z Działu Archeologii Muzeum Śląskiego w Katowicach.
DO WIELU JASKIŃ NIE MA WEJŚCIA
W trosce o dobro malowideł, wielu jaskiń nigdy nie udostępniano do zwiedzania. Inne turyści oglądać mogą tylko przez kilka tygodni w roku.
Najsłynniejszą jaskinię - w Lascaux - zamknięto na przykład przed turystami w 1963 roku, kiedy zaobserwowano, że wydychany przez zwiedzających dwutlenek węgla, w środowisku wilgotnych ścian jaskini hydrolizuje, łączy się z jonem wapniowym, wytrąca się w postaci węglanu wapnia na powierzchni malowideł i przysłania białawy kożuchem minerałów jaskrawe dotąd barwy. Dlatego jaskinię zamknięto i nieopodal wybudowano jej kopię.
SZESNAŚCIE MALOWIDEŁ Z CZTERNASTU JASKIŃ
Repliki najciekawszych malowideł podziwiać można teraz także w Katowicach. Otwartą w Muzeum Śląskim wystawę „Galeria sztuki w jaskini″ tworzy 16 malowideł z 14 jaskiń, m.in. Lascaux (uważanej dzisiaj za największą galerię malarstwa ze starszej epoki kamiennej - paleolitu), Chauvet, Les Combarelles, Font-de-Gaume, Niaux, Les Trois Frčres znajdujących się we Francji oraz grot El Castillo i Altamiry położonych w Hiszpanii.
Autorzy wystawy, Mariusz Paluchiewicz, Mariusz Madej i Andrzej Cioska, muzealni plastycy, chcąc jak najwierniej przedstawić jaskiniowe dzieła sztuki, przez ponad rok studiowali je i kopiowali na ogromne płyty o fakturze do złudzenia przypominającej skałę. Największa z nich ma wymiar 17 x 2,5 m. Płyty ustawiono w odpowiednio zaaranżowanych salach.
„Dobierając malowidła uwzględniliśmy zmieniające się w ciągu wieków maniery i trendy. Pozwoli to zwiedzającym zapoznać się z podstawowymi stylami i trendami w rozwoju tej sztuki″ – wyjaśnia kustosz wystawy.
W celu urozmaicenia ekspozycji i przybliżenia epoki, w której powstały malowidła, na wystawie pokazano też przedmioty codziennego użytku, którymi posługiwał się człowiek pierwotny. Są wśród nich krzemienne narzędzia, wyroby kościane, plastyka figuralna.
Eksponaty wypożyczono z dziewięciu muzeów archeologicznych z całej Polski, m.in. z Instytutu Archeologii i Etnologii PAN w Krakowie, Instytutu Archeologii Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Muzeum Archeologicznego w Warszawie. Wielu z nich jeszcze nigdy nie wystawiano.
* * *
Wystawa będzie czynna do końca października. Można ją oglądać od wtorku do piątku w godzinach 10-17, a w soboty i niedziele - od 11. Wstęp – 9 zł, bilet ulgowy 4,5 zł.
Od września przy wystawie prowadzone będą warsztaty malarstwa neolitycznego dla młodszej młodzieży szkolnej (więcej informacji w dziale oświatowym MŚ). Później planuje się jej „tournee″ po kraju. Ma odwiedzić Poznań i Kraków, prawdopodobnie też Warszawę i jedno z miast Polski północnej.
PAP - Nauka w Polsce, Michał Henzler
22 lipca 2005
reo
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.