Marketing wewnętrzny w przedsiębiorstwach

<strong>Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie powinno być zintegrowane z jej działaniami marketingowymi - rosnące zainteresowanie marketingiem wewnętrznym oraz fakt, iż jest on słabo zbadany i opisany, skłoniło dr Agatę Kicińską z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu do podjęcia rozważań dotyczących nowej i aktualnej problematyki tej gałęzi marketingu. </strong>Marketing wewnętrzny zakłada, że w każdej organizacji istnieje wewnętrzny rynek, w którym tradycyjną rolę klientów odgrywają pracownicy. Rynek taki poddawany jest szeroko zakrojonym badaniom, a także oddziaływaniu marketingowemu, służącemu realizacji taktycznych i strategicznych celów, ukierunkowanych głównie na procesy motywacyjne, stymulowanie pożądanych postaw menedżerskich oraz rozwój systemów wewnętrznej i zewnętrznej komunikacji.

Celowość zastosowania marketingu wewnętrznego w organizacji wynika z przekonania, że decydujący wpływ na inteligentne działanie organizacji ma wiedza, umiejętności i zachowanie jej pracowników. W kulturze organizacyjnej zarządzanej według tych zasad ważny jest wkład każdego pracownika w procesie tworzenia wartości dodanej, efekt synergiczny pracy zespołowej, a pracownicy partycypują w procesie podejmowania decyzji.

W swojej pracy doktorskiej badaczka podjęła próbę określenia roli i wyznaczników marketingu wewnętrznego w przedsiębiorstwach w oparciu o studia empiryczne i literaturowe. Znajomość tych wyznaczników jest konieczna dla świadomego i celowego wdrażania marketingu wewnętrznego.

Choć dr Kicińska wykorzystała w doktoracie literaturę krajową i zagraniczną z dziedziny marketingu, zarządzania zasobami ludzkimi, to głównym tłem jej rozważań były jednak własne badania empiryczne. Badaczka przeprowadziła je na grupie 380 przedsiębiorstw działających w Wielkopolsce. Wyniki pozwoliły na ukazanie roli jaką odgrywa marketing wewnętrzny w przedsiębiorstwach, określenie zakresu i skali podejmowanych działań, wykorzystywanych instrumentów, organizacji i miejsca marketingu wewnętrznego w przedsiębiorstwie, wskazanie świadomości w jego zakresie oraz określenie korzyści jakich dostarcza stosującym go przedsiębiorstwom. Doktor podjęła również próbę nakreślenia perspektyw rozwoju marketingu wewnętrznego.

Dr Kicińska pracuje na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania w Poznaniu. Jej rozprawa doktorska brała udział w konkursie "Nowe trendy" na najlepsze doktoraty z zakresu nauk ekonomicznych i zarządzania organizowanym przez Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych (FPiAKE). UCZ

PAP - Nauka w Polsce

bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Prof. Jemielniak: ilość dezinformacji politycznej rośnie; czas na systemową interwencję

  • Fot. Adobe Stock

    Badacze z Politechniki Łódzkiej współtworzą mapę drogową ESG

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera