Lubią o siebie dbać. Chodzą do kosmetyczki, manicurzystki i na solarium. Są aktywni towarzysko, delikatni i uprzejmi. To współcześni mężczyźni - metroseksualiści, których, jak wynika z najnowszych badań Ipsosu http://www.demoskop.com.pl/ jest w Polsce coraz więcej.
W przeprowadzonym wcześniej międzynarodowym badaniu Ipsos zjawisko metroseksualizmu zostało uznane za jeden z istotnych nowych trendów konsumenckich w roku 2004. Ipsos przeprowadził także badanie mające na celu poznanie tego trendu w Polsce. Wyniki zostały opublikowane w poniedziałek.
Słowa \"metroseksualizm\" użył po raz pierwszy angielski dziennikarz i pisarz Mark Simpson w 1994 roku. Metroseksualista to młody, wykształcony mężczyzna, mieszkający przeważnie w dużym mieście, heteroseksualny, dobrze sytuowany i przede wszystkim bardzo zadbany.
W związku ze zmianą ról kobiety i mężczyzny w społeczeństwie szorstkość i przywiązywanie niewielkiej wagi do własnego wyglądu przestały jednoznacznie kojarzyć się z \"prawdziwym mężczyzną\".
Metroseksualizm jest związany ze zmianą sposobu myślenia i odczuwania, przeorganizowaniem hierarchii wartości, zmianą postaw i stylu życia. W dzisiejszym świecie kobiety uaktywniły w sobie cechy męskie, a mężczyźni - kobiece.
Nowa społeczna sytuacja mężczyzny oraz kult młodości i ciała spowodowały, że mężczyźni znacznie bardziej - i nie mniej niż kobiety - skupili się na własnej cielesności.
Zaczęli też w większym stopniu akceptować w sobie kobiecą stronę osobowości i rozwijać \"miękkie\" cechy, jak wrażliwość, delikatność, zdolność do empatii, ciepło.
Polski metroseksualista - jak wynika z wywiadów z osobami ankietowanymi - potrafi być silny i stanowczy, jednak nie wstydzi się manifestować kobiecej strony swojej osobowości.
Jest delikatny, empatyczny i nie wstydzi się własnych uczuć. Dla kobiety jest partnerem nie tylko przy podziale obowiązków domowych, ale także stara się ją zrozumieć.
Podobnie jak większość kobiet, lubi o siebie dbać. Chodzi do kosmetyczki, manicurzystki i na solarium. Korzysta z wielu kosmetyków, jak kremy do twarzy, maseczki, balsamy, różne produkty do pielęgnacji włosów.
Dba o dietę i kondycję, przy czym jego ćwiczenia nie mają służyć przyrostowi masy mięśniowej - nie dźwiga ciężarów na siłowni, ale wybiera np. rower, basen czy fitness.
Jest kulturalny i obyty w świecie. Podróżuje, czyta książki, interesuje się sztuką i muzyką. Jest otwarty na nowości, aktywny towarzysko, delikatny i uprzejmy.
Dba o siebie, ale wymaga też więcej od kobiet. Nie narzeka, gdy kobieta spędza kilka godzin w centrum handlowym - potrafi to zrozumieć i robi tak samo. Może wymieniać z partnerką doświadczenia, jak o siebie dbać, a także nawzajem się dopingować.
Wyniki sondażu wykazały, że w Polsce panuje sprzyjający klimat dla zmian zachowań mężczyzn w dziedzinie dbania o swój wygląd. \"Zaawansowanych metroseksualistów\" jest co prawda jeszcze niewielu. Więcej jest natomiast mniej zaawansowanych i początkujących, którzy już przejęli wiele cech nowego stylu bycia.
* Na pytanie o to, czy przykładają wagę do tego, by ich \"ciało było sprawne i estetyczne\", pozytywnie odpowiada już w Polsce 59 proc. mężczyzn (i 62 proc. kobiet);
* zawsze stara się modnie ubierać 55 proc. mężczyzn (65 proc. kobiet);
* swoje ciało uważa za swój atut 48 proc. mężczyzn (47 proc. kobiet);
* dużo pieniędzy na ubranie lub buty wydaje 38 proc. mężczyzn (tyle samo kobiet);
* z uwagą śledzi nowe trendy w modzie 24 proc. mężczyzn (45 proc. kobiet).
Już 10 proc. ankietowanych uważa, że wypada, by mężczyzna używał pudru do twarzy, a 11 proc. - by używał lakieru do paznokci.
Badanie przeprowadzono w maju i w czerwcu 2004 roku na reprezentatywnej grupie 1003 Polaków w wieku powyżej 15 lat.
* Nauka w Polsce - Monika Jarosz *
29 czerwca 2004
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.