Uczelnie i instytucje

Ponad 3 mln złotych na wsparcie studentów Politechniki Opolskiej

Opole 06.05.2016. Widok z drona na budynki Politechniki Opolskiej przy ul. Prószkowskiej. PAP/Sławomir Mielnik
Opole 06.05.2016. Widok z drona na budynki Politechniki Opolskiej przy ul. Prószkowskiej. PAP/Sławomir Mielnik

Politechnika Opolska wdraża projekt mający na celu poprawę komfortu studiowania - m.in. poprzez dostęp do tutoringu dla studentów, uruchomienie punktów pomocy i doradztwa zawodowego. Na ten cel uczelnia z funduszy unijnych otrzymała 3,3 mln złotych dotacji.

„POgłębiamy relacje” to kompleksowy program, którego celem jest poprawa komfortu studiowania i rozwoju kompetencji oraz ograniczenie zjawiska drop-outu, czyli rezygnacji ze studiów.

Jak podkreśla Anna Kułynycz, rzeczniczka Politechniki Opolskiej, drop-out jest problemem nie tylko polskich uczelni.

- Z danych systemu POL-on wynika, że w Polsce w latach 2012-2020 ponad 1,3 mln osób zrezygnowało ze studiów i w ciągu roku od skreślenia z listy studentów nie wznowiło nauki. Stanowiło to 40 proc. całej populacji studentów w tym okresie. Ten odsetek nie maleje - wyjaśnia Kułynycz.

Aby zapewnić możliwie wysoki komfort studiowania, przy Centrum Obsługi Studenta uczelni już powstał Punkt Wsparcia Akademickiego - pierwsze miejsce kontaktu dla studentów znajdujących się w trudniejszej sytuacji, gdzie bez zbytecznej biurokracji można otrzymać wsparcie w rozwiązywaniu studenckich problemów, związanych m.in. z adaptacją w nowym środowisku.

Istotnym elementem projektu są również płatne staże kierowane do studentów wyższych semestrów kierunków szczególnie narażonych na drop-out. To odpowiedź na potrzeby wynikające z badań, które wskazują, że kontakt z realnym środowiskiem pracy zwiększa motywację, pewność siebie i poczucie sensu podejmowanych studiów. Dzięki starannie przygotowanym programom stażowym młodzi ludzie będą mogli nie tylko rozwijać swoje umiejętności praktyczne, ale także budować pierwsze relacje zawodowe i zdobywać doświadczenie, które okaże się kluczowe przy wejściu na rynek pracy.

Projekt obejmuje także stworzenie sieci doradców zawodowych współpracujących ze szkołami średnimi, którzy pomogą młodym ludziom podjąć świadomą decyzję o wyborze kierunku studiów. To odpowiedź na obserwację, że rezygnacje ze studiów często są wynikiem niewłaściwie dobranej ścieżki kształcenia. Doradcy, pozostając w stałym kontakcie z uczelnią, będą prezentować realne możliwości, jakie daje ukończenie danego kierunku, a także wspierać przyszłych studentów w odkrywaniu ich predyspozycji i potencjału.

Projekt będzie realizowany do marca 2029 roku. Całkowita wartość projektu to 3,4 mln zł, z czego wysokość wkładu funduszy europejskich wynosi 3,3 mln zł. (PAP)

masz/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • EPA/OLIVIER MATTHYS   30.09.2025

    UE/ Szeptycki: będziemy finansować technologie podwójnego zastosowania ze środków na badania naukowe

  • 09.12.2025. PAP/Paweł Supernak

    Rząd przyjął projekt ustawy dot. zapomóg dla doktorantów

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera