
Długi czas spędzany przed ekranem wiąże się z gorszymi wynikami w nauce uczniów szkół podstawowych w Ontario – informuje pismo „JAMA Network Open”.
Nowe badanie prowadzone było wspólnie przez dr Catherine Birken ze The Hospital for Sick Children (SickKids) i dr Jonathona Maguire'a z Unity Health Toronto’s St. Michael’s Hospital.
Badanie objęło ponad 3000 dzieci w Ontario w latach 2008–2023. Naukowcy powiązali dane dotyczące czasu spędzanego przed ekranem, zgłaszane przez rodziców we wczesnym dzieciństwie, z późniejszymi osiągnięciami w nauce w standaryzowanych testach przeprowadzonych przez Education Quality and Accountability Office (EQAO), w szczególności z czytania i matematyki w klasie 3 oraz matematyki w klasie 6.
Jak się okazało, więcej czasu spędzanego przed ekranem we wczesnym dzieciństwie wiąże się z niższymi wynikami w czytaniu i matematyce w standaryzowanych testach. Każda dodatkowa godzina dziennie spędzona przed ekranem wiązała się z 10 proc. spadkiem prawdopodobieństwa osiągnięcia wyższych wyników w nauce
„Czas spędzany przed ekranem jest częścią codziennego życia większości rodzin, a wysoki poziom ekspozycji, szczególnie na telewizję i media cyfrowe, może mieć wymierny wpływ na wyniki dzieci w nauce” – wskazała Birken, główna autorka. „Podkreśla to wagę opracowywania wczesnych interwencji dla małych dzieci i ich rodzin, promujących zdrowe nawyki związane z korzystaniem z ekranu” - zwróciła uwagę.
Chociaż stwierdzono stałe powiązania między czasem spędzanym przed ekranem a gorszymi wynikami w czytaniu i matematyce, wpływ na osiągnięcia w zakresie pisania wydawał się ograniczony.
W przypadku danych EQAO dla klasy 3, czas spędzany przed ekranem mierzono w średnim wieku 5,5 roku, przy średnim czasie spędzanym przed ekranem wynoszącym 1,6 godziny dziennie. W przypadku danych EQAO dla klas szóstych czas spędzany przed ekranem mierzono w średnim wieku 7,5 roku, przy średnim czasie spędzanym przed ekranem wynoszącym 1,8 godziny dziennie.
Oprócz całkowitego czasu spędzanego przed ekranem, czas spędzony przed telewizorem/mediami cyfrowymi, obejmujący telewizję, komputery i urządzenia przenośne, takie jak smartfony, był powiązany z niższymi wynikami w czytaniu i matematyce zarówno u chłopców, jak i u dziewcząt.
Wśród uczennic korzystanie z gier wideo wiązało się z niższymi wynikami w czytaniu i matematyce w klasie trzeciej w porównaniu z uczniami; jednak tylko 20 proc. rodziców zgłosiło jakiekolwiek korzystanie z gier wideo. Potrzebne są dalsze badania, aby lepiej zrozumieć te ustalenia.
W przyszłości zespół badawczy chce zbadać, jak różne rodzaje czasu spędzanego przed ekranem, a także treści, na które narażone są dzieci, oraz kontekst, w jakim wchodzą z nimi w interakcje, mogą wpływać na wyniki edukacyjne. Chcą również rozszerzyć zakres badań na różne wskaźniki osiągnięć akademickich, takie jak świadectwa szkolne i wskaźniki frekwencji.
„Chociaż nasze odkrycia podkreślają wagę uwzględnienia czasu spędzanego przed ekranem przez dzieci, wszelkie interwencje powinny również uwzględniać rodzaj treści oglądanych przez dzieci oraz to, czy oglądają je same, czy z opiekunami i przyjaciółmi” – powiedział Xuedi Li, pierwszy autor.
Autorzy podkreślili, że wszelkie interwencje powinny być opracowywane we współpracy z pracownikami służby zdrowia, edukatorami, decydentami oraz dziećmi i ich rodzinami, aby wspierać zdrowe nawyki korzystania z ekranów i poprawiać wyniki w nauce.
Paweł Wernicki (PAP)
pmw/ bar/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.