PPL i IOŚ mają współpracować by ograniczyć negatywny wpływ transportu lotniczego na środowisko

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Polskie Porty Lotnicze i Instytut Ochrony Środowiska podpisały w czwartek list intencyjny ws. współpracy dotyczącej prośrodowiskowych działań badawczo-rozwojowych. Chodzi m.in. o prowadzenie badań nad wpływem transportu lotniczego i ograniczenia negatywnego jego oddziaływania na środowisko.

List podpisali wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta, członek zarządu PPL ds. strategii i marketingu Adam Sanocki oraz dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego Marcin Stoczkiewicz.

Jak wyjaśniono podczas czwartkowej konferencji prasowej, PPL i IOŚ mają m.in. podjąć działania badawczo-rozwojowe, których celem jest ograniczenie negatywnego wpływu transportu lotniczego na środowisko, jakość powietrza oraz zmniejszenie emisji CO2 i hałasu. Celem porozumienia jest również wspieranie i popularyzowanie w branży lotniczej inicjatyw w zakresie ESG, a także rozwój zrównoważonych rozwiązań technologicznych.

- Bardzo się cieszę, że doszło do powstania tego listu. My jesteśmy dzisiaj liderami, jeżeli chodzi o wszystkie branże, które rozwijają się w Europie, liderami w kierunku doprowadzenia do zerowej emisji lotniczej w 2050 roku - ocenił czwartek Maciej Lasek.

Krzysztof Bolesta zwrócił z kolei uwagę, że kwestia ochrony klimatu i środowiska ma również wpływ na konkurencyjność branży lotniczej.

- To jest przyciąganie pasażerów tymi rozwiązaniami ekologicznymi, przyjaznymi środowisku. Musimy być tym liderem zmian, liderem innowacyjności klimatycznej, środowiskowej, żeby i pasażerom ułatwiać i uprzyjemniać podróżowanie, ale też sprawiać, że to podróżowanie jest oszczędniejsze, bo mniej emisji to też mniej paliw i w związku z tym niższy koszt podróży – wskazał Bolesta.

Marcin Stoczkiewicz wyjaśnił, że w ramach współpracy powołana zostanie grupa robocza, której celem będzie określenie wpływu zmian klimatu na branżę lotniczą. - Te ekstremalne zjawiska pogodowe już obecnie przenoszą bardzo konkretne straty branży lotniczej – zwrócił uwagę. Dodał, że grupa będzie też pracować nad wpływem ryzyk regulacyjnych na branże lotniczą. Będzie się też starała przewidywać i przedstawiać PPL, w jaki sposób branża może dostosowywać do np. unijnych regulacji w zakresie ochrony środowiska. - Będziemy pracować w ramach tych grup roboczych nad wdrożeniem w Polsce dyrektywy, nowej dyrektywy o jakości powietrza. Tutaj spore wymagania ta dyrektywa nakłada także na porty (lotnicze - PAP) – dodał.

Stoczkiewicz zwrócił uwagę, że branża lotnicza jest sektorem trudnym do dekarbonizacji, dlatego osiągnięcie przez nią neutralności klimatycznej jest „olbrzymim wyzwaniem”. Dodał, że kolejnym problemem jest też znaczna emisja hałasu przez branżę.

W rozmowie z PAP dyrektor IOŚ doprecyzował, że grupa robocza rozpocznie pracę po okresie urlopowym, czyli ok. połowy sierpnia. Dodał, że będzie to jedna grupa robocza, w ramach której będą działały podgrupy.

Wiceminister Bolesta pytany przez PAP, kiedy można spodziewać się pierwszych efektów działań grupy roboczej ocenił, że będzie można zobaczyć je „w ciągu roku”. - Instytut Ochrony Środowiska (...) to jest najlepsza instytucja, która ma najlepszych ludzi do tego, żeby pomagać firmom, jak robić adaptację do zmian klimatu, jak sprawdzać wpływ swojej działalności na zmianę klimatu i jak najlepiej temu przeciwdziałać - powiedział Bolesta.

Adam Sanocki podkreślił podczas konferencji, że branża lotnicza ma ogromny wpływ na rozwój gospodarczy Polski. Dodał, że dla PPL „niezwykle ważne jest”, żeby wpływ lotnictwa na rozwój gospodarczy odbywał się w sposób zrównoważony.

- To nie tylko ponad 500 tysięcy miejsc prac, ale także - jak wyliczyli eksperci ACI Europe - wzrost połączeń lotniczych o 10 proc., wpływa na PKB per capita mniej więcej o 0,5 proc. (...) Staramy się od samego początku, aby te ogromne też przychody, które generujemy, były w zgodzie nie tylko ze społecznością lokalną, ale także w zgodzie ze środowiskiem i żeby ten wpływ na to środowisko minimalizować - zaznaczył.

Jak wyjaśniły PPL celem współpracy będzie też wdrażanie rozwiązań ograniczających emisje gazów cieplarnianych i hałas wokół portów lotniczych, współpraca w zakresie rozwoju technologii wodorowych, rozwój i zastosowanie zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), optymalizacja energetyczna lotnisk (zwiększanie efektywności energetycznej i wykorzystanie OZE) oraz realizacja inicjatyw edukacyjnych promujących ochronę środowiska w transporcie lotniczym. (PAP)

bpk/ mick/ drag/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Otwock-Świerk, 23.04.2019. Reaktor Maria w Narodowym Centrum Badań Jądrowych. PAP/Piotr Nowak

    PAA: jest zezwolenie na eksploatację reaktora MARIA

  • Fot. Adobe Stock

    Gdańsk/ Naukowcy opracowali nową metodę oczyszczania wód z zanieczyszczeń

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera