Na Politechnice Wrocławskiej uruchomiono tunel aerodynamiczny

Fot. materiały prasowe Politechnika Wrocławska
Fot. materiały prasowe Politechnika Wrocławska

Tunel aerodynamiczny, pozwalający badać obiekty przy opływie powietrza o prędkości 180 km/h, uruchomiono na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej. Instalacja będzie służyć do badań i dydaktyki oraz prowadzenia testów dla przemysłu.

Budowa tunelu aerodynamicznego kosztowała 1,8 mln zł. Instalacja ma 14 m długości i 6 m wysokości. Umożliwia prowadzenie badań obiektów o wymiarach metr na metr na półtora metra – przy maksymalnej prędkości powietrza dochodzącej do 180 km/h – poinformował we wtorek PAP Andrzej Charytoniuk z biura prasowego Politechniki Wrocławskiej.

Fot. materiały prasowe Politechnika Wrocławska

Prof. Michał Stosiak, zastępca kierownika Katedry Eksploatacji Systemów Technicznych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej, podkreślił, że w Polsce jest tylko kilka tuneli aerodynamicznych spełniających takie parametry, a w regionie to pierwsza tego typu instalacja.

Fot. materiały prasowe Politechnika Wrocławska

– Jesteśmy w stanie wykonywać na nim analizy także dla większych elementów i konstrukcji po ich przeskalowaniu. Możemy mierzyć parametry lotu oraz interakcję ze środowiskiem, w którym przebywa. To badania, które pozwalają np. na opracowanie odpowiednich kształtów dla danej konstrukcji, np. w celu ograniczenia poboru prądu w silnikach danego obiektu czy urządzenia, w zależności od oporów zewnętrznych – tłumaczył prof. Stosiak.

Fot. materiały prasowe Politechnika Wrocławska

Dodał, że w planach jest wykorzystanie do badań w tunelu kamer akustycznych. - Pozwoli nam to na prowadzenie wielokryterialnej optymalizacji konstrukcji. Myślimy także o doposażeniu tunelu m.in. w aparaturę do cyfrowej korelacji obrazu (DIC), co umożliwi bezkontaktową rejestrację przemieszczeń i odkształceń powierzchni badanego obiektu – podkreślił naukowiec.

Fot. materiały prasowe Politechnika Wrocławska

Prof. Artur Kierzkowski, kierownik Katedry Eksploatacji Systemów Technicznych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej, podkreślił, że pomysł budowy tunelu aerodynamicznego wiązał się z zamierzeniami dotyczącymi badań samolotów bezzałogowych. Naukowiec wskazał, że drony są dziś jednym z kluczowych zagadnień na uczelni technicznej. Na Politechnice Wrocławskiej powstają prace doktorskie dotyczące takich konstrukcji, realizowanych jest też wiele prac inżynierskich i magisterskich z tego zakresu.

Fot. materiały prasowe Politechnika Wrocławska

Prof. Stosiak wskazuje przy tym, że oprócz dronów, w tunelu można prowadzić badania również nad wieloma innymi konstrukcjami. – Naszym tunelem mogą być zainteresowani np. badacze i przedstawiciele firm związanych z branżą automotive, nowoczesnych materiałów, budownictwem czy nawet architekturą – podkreślił naukowiec.(PAP)

Nauka w Polsce

pdo/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  •  08.08.2025. Dyrektor Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa Cezary Szczepański (L), minister nauki Marcin Kulasek (C) i prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz Hubert Cichocki (P) podczas konferencji prasowej nt. inauguracji projektu SPARK, 8 bm. w budynku Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Celem projektu Satellite Platform for Advancement of Research and Knowledge (SPARK) jest opracowanie i wyniesienie na orbitę eksperymentalnego satelity badawczego. PAP/Albert Zawada

    Sieć Łukasiewicz będzie testować polskie technologie w kosmosie

  • Fot. Adobe Stock

    Uniwersytet w Białymstoku utworzy nowoczesne centrum BioNanoTechno

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera