
Tunel aerodynamiczny, pozwalający badać obiekty przy opływie powietrza o prędkości 180 km/h, uruchomiono na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej. Instalacja będzie służyć do badań i dydaktyki oraz prowadzenia testów dla przemysłu.
Budowa tunelu aerodynamicznego kosztowała 1,8 mln zł. Instalacja ma 14 m długości i 6 m wysokości. Umożliwia prowadzenie badań obiektów o wymiarach metr na metr na półtora metra – przy maksymalnej prędkości powietrza dochodzącej do 180 km/h – poinformował we wtorek PAP Andrzej Charytoniuk z biura prasowego Politechniki Wrocławskiej.
Prof. Michał Stosiak, zastępca kierownika Katedry Eksploatacji Systemów Technicznych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej, podkreślił, że w Polsce jest tylko kilka tuneli aerodynamicznych spełniających takie parametry, a w regionie to pierwsza tego typu instalacja.
– Jesteśmy w stanie wykonywać na nim analizy także dla większych elementów i konstrukcji po ich przeskalowaniu. Możemy mierzyć parametry lotu oraz interakcję ze środowiskiem, w którym przebywa. To badania, które pozwalają np. na opracowanie odpowiednich kształtów dla danej konstrukcji, np. w celu ograniczenia poboru prądu w silnikach danego obiektu czy urządzenia, w zależności od oporów zewnętrznych – tłumaczył prof. Stosiak.
Dodał, że w planach jest wykorzystanie do badań w tunelu kamer akustycznych. - Pozwoli nam to na prowadzenie wielokryterialnej optymalizacji konstrukcji. Myślimy także o doposażeniu tunelu m.in. w aparaturę do cyfrowej korelacji obrazu (DIC), co umożliwi bezkontaktową rejestrację przemieszczeń i odkształceń powierzchni badanego obiektu – podkreślił naukowiec.
Prof. Artur Kierzkowski, kierownik Katedry Eksploatacji Systemów Technicznych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej, podkreślił, że pomysł budowy tunelu aerodynamicznego wiązał się z zamierzeniami dotyczącymi badań samolotów bezzałogowych. Naukowiec wskazał, że drony są dziś jednym z kluczowych zagadnień na uczelni technicznej. Na Politechnice Wrocławskiej powstają prace doktorskie dotyczące takich konstrukcji, realizowanych jest też wiele prac inżynierskich i magisterskich z tego zakresu.
Prof. Stosiak wskazuje przy tym, że oprócz dronów, w tunelu można prowadzić badania również nad wieloma innymi konstrukcjami. – Naszym tunelem mogą być zainteresowani np. badacze i przedstawiciele firm związanych z branżą automotive, nowoczesnych materiałów, budownictwem czy nawet architekturą – podkreślił naukowiec.(PAP)
pdo/ bar/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.