
Do końca lutego 2026 roku we fromborskim Szpitalu Św. Ducha będzie można oglądać wystawę poświęconą anatomii zarazy. Są na niej prezentowane są m.in. paszporty dżumowe, które umożliwiały zdrowym ludziom poruszanie się w epidemicznym świecie, amulety, które miały chronić przed zarazą.
"Doświadczenie zarazy jest naszą traumą pokoleniową, którą w sobie nosimy, która jest w naszym krwiobiegu, płynie w naszych żyłach i wystarczy tak niewiele byśmy sobie o niej przypomnieli" - tak wyjaśniła PAP myśl przewodnią wystawy +"Utkwiły bowiem we mnie Twoje strzały”. Anatomia zarazy+ jej kuratorka Jowita Jagla z fromborskiego Muzeum Mikołaja Kopernika.
Tytuł ekspozycji przywołuje fragment Psalmu trzydziestego ósmego: "Nie karć mnie Panie, w Twoim gniewie/ i nie karz mnie w Twej zapalczywości! Utkwiły bowiem we mnie Twoje strzały /i ręka Twoja zaciążyła nade mną. /Nie ma w mym ciele nic zdrowego na skutek Twego zagniewania,/ nic nietkniętego w mych kościach na skutek mego grzechu".
"Od czasów starożytnych pojmowano zarazę jako deszcz strzał, grotów, pocisków zsyłanych przez bogów/Boga na ludzi jako kara wskutek ich grzechów i przewinień" - powiedziała Jagla i dodała, że z tego powodu z sufitu miejsca ekspozycji zwisają wycelowane w odwiedzających strzały.
We wstępie do wystawy kurator Jagla przypomniała, że zaraza towarzyszyła i towarzyszy wszystkim cywilizacjom i społeczeństwom, kształtując ich historię, zwyczaje i kulturę. "Jej na przemian rosnący i malejący oddech powodował, że stanowiła zarówno przekleństwo, jak i codzienność, była oczekiwanym doświadczeniem, wywołującym zawsze ten sam rodzaj strachu i odrazy. Wydawało się, że świat nie może bez niej istnieć" - napisała.
W średniowieczu i czasach nowożytnych zarazę rozumiano jako „boski bicz”, czy karę. "Epidemia była wyrazem mściwości Boga, Jego siły i gniewu, obrazowała boską dezaprobatę, odpowiedź na pogwałcenie praw moralnych. Tak mocne zjawisko społeczne, medyczne i kulturowe jakim były kolejne epidemie nie mogło nie wpłynąć na sztukę, stąd intensywna obecność tego tematu w literaturze, malarstwie czy rzeźbie" - powiedziała Jagla.
Fromborska wystawa podzielona jest na trzy części. W pierwszej zobrazowano medyczne i paramedyczne sposoby ochrony przed epidemią, począwszy od działań chirurgów dżumowych, przez wykorzystywanie naturaliów i leków, aż po posługiwanie się amuletami.
"W tej części wystawy prezentujemy m.in. paszporty dżumowe pełniące formę dokumentu umożliwiającego poruszanie się zdrowego człowieka w epidemicznym świecie" - powiedziała Jagla.
Druga część wystawy poświęcona jest ikonograficznemu wizerunkowi Śmierci. Tu można zobaczyć m.in. XVIII w. portret pastora Andrzeja Kowalewskiego z Mikołajek, któremu w epidemii dżumy, jaka w 1711 roku nawiedziła to miasto, zmarła żona i siedmioro dzieci. Z powodu rodzinnego dramatu pastor Kowalewski nazywany był pruskim Hiobem.
Ostatnią część ekspozycji poświęcono sakralnym formom „uleczania”. "Tu prezentujemy wizerunki świętych, którzy mieli pomagać w czasach zaraz" - powiedziała Jagla i wymieniła, że do tego grona należeli m.in. św. Sebastian, św. Roch, św. Tekla i św. Rozalia. Na wystawie zgromadzono wizerunki tych świętych pochodzące z różnych kościołów w regionie.
"Wystawa ta przywraca pamięć o zdarzeniach minionych, ale też zadaje pytania o to, czy człowiek dzisiejszy, nadal doświadczany epidemiami, w tym epidemią z 2020 roku, jest w stanie odnaleźć we własnym sercu pokorę wobec wielkości Natury? Jak bardzo różnimy się od ludzi żyjących kila stuleci wcześniej? A może wcale się od nich nie różnimy?" - podsumowała kurator fromborskiej wystawy. (PAP)
jwo/ dki/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.