Marcin Rosadziński po raz trzeci z tytułem APOD NASA

Źródło: Adobe Stock

Autor z Polski Marcin Rosadziński po raz trzeci został wyróżniony tytułem APOD NASA. Jego zdjęcie przedstawia wschodzącą galaktykę Drogi Mlecznej nad Tatrami Bielskimi.

Fotografia Marcina Rosadzińskiego została uznana za zdjęcie dnia (Astronomy Picture of the Day - APOD) 11 września br.

"Do tego zdjęcia mam szczególny sentyment, ponieważ powstało w naszym ojczystym kraju - w przepięknym miejscu na Podhalu w polskich Tatrach, które jest jednym z najpiękniejszych punktów widokowych, w jakich do tej pory fotografowałem. Znajduje się w Jurgowie przy granicy polsko-słowackiej" - opisał dla PAP Rosadziński.

Zdjęcie powstało w maju br. "Przedstawia wschodzącą galaktykę Drogi Mlecznej, z bardzo dobrze widoczną kolorową mgławicą Rho Ophiuhi po prawej stronie i majestatyczną czerwoną mgławicą Zeta Ophiuhi, tuż nad Rho Ophiuhi. Ten kadr planowałem od jakiegoś czasu, a w maju dopisała pogoda, więc postanowiłem spróbować. Tej nocy warunki na niebie były naprawdę rewelacyjne, a nie zawsze tak jest, pomimo dobrych prognoz pogody" - zrelacjonował astrofotograf.

Zdjęcie wyróżnione tytułem APOD NASA 11 września 2024 r. Droga Mleczna nad Tatrami Bielskimi. Fot. Marcin Rosadziński

"Zdarza się czasem, że zarywam nockę, przejeżdżam samochodem kilkadziesiąt lub kilkaset kilometrów i wracam z niczym, ponieważ pogoda nie dopisała. Tym razem wszystko było tak jak należy, a nawet lepiej, ponieważ dodatkowo udało mi się zarejestrować trzy meteoryty (w lewym górnym rogu zdjęcia), które dodają uroku temu zdjęciu" - dodał.

Uznał przy tym, że miejsce to jest "magiczne", choć przyznał też, iż trochę obawiał się spotkania z niedźwiedziem. "Fotografowałem tego wieczoru z jednym z kolegów, ale myślę, że w konfrontacji z niedźwiedziem nie mielibyśmy szans. Na szczęście historia zakończyła się dobrze; jednak aby dotrzeć do tego miejsca, musieliśmy przejść kawałek przez las, a szum wody sprawił, że tego niedźwiedzia zobaczylibyśmy dopiero wtedy, gdyby stanął za naszymi plecami..." - powiedział.

Autor zajmuje się astrofotografią od 3 lat.

"Moja przygoda z gwiazdami rozpoczęła się dla mnie w dniu, kiedy na jedne z moich urodzin otrzymałem w prezencie teleskop astronomiczny do obserwacji nieba. Równolegle z obserwacjami przez teleskop zacząłem zgłębiać tajniki gwiezdnych konstelacji przez lornetkę. W momencie, kiedy zacząłem fotografować nocne niebo, moje hobby przerodziło się w prawdziwą pasję, którą staram się zarażać innych. Zawodowo zajmuję się czymś zupełnie innym, ale chciałbym, żeby przynajmniej w części to zajęcie stało się sposobem na życie" - wspomniał Marcin Rosadziński.

"Dwa tygodnie temu otworzyłem swoją stronę internetową o tematyce astrofotograficznej, gdzie można znaleźć więcej przepięknych zdjęć nocnego nieba mojego autorstwa" - dodał.

Zdjęcia Marcina Rosadzińskiego otrzymały już wcześniej dwukrotnie tytuł APOD NASA - 29 maja br. oraz 18 lipca 2023.

Astronomy Picture of the Day, w skrócie APOD, to serwis prowadzony przez NASA od 1995 roku. Codziennie pojawia się tu jedno zdjęcie obiektów astronomicznych lub astrokrajobrazu. Jest to najbardziej prestiżowy serwis dla astrofotografów, a opublikowanie w nim zdjęcia to duże wyróżnienie dla autora.(PAP)