Portugalia/ Przed 6 tys. lat ludzie zamieszkiwali jaskinie

Fot. Adobe Stock

Portugalscy naukowcy badający życie ludzi zamieszkujących zachodnią część Półwyspu Iberyjskiego przed 6 tys. lat odkryli pozostałości po ludzkich społecznościach, zamieszkujących głębokie jaskinie.

W trakcie trwającej trzy dni, lipcowej ekspedycji naukowej, naukowcy przebadali jaskine w gminie Ourem, znajdującą się w dystrykcie Santarem w centralnej Portugalii. Znaleźli tam kości ludzkie oraz zwierzęce - poinformowała portugalska archeolog Alexandra Figueiredo z Wydziału Archeologii na Politechnice w Tomar.

Kości znajdowały się na głębokości 100 m poniżej poziomu gruntu.

"To bezprecedensowe odkrycie, które świadczy o tym, że przed wiekami ludzie zamieszkiwali w głębokich jaskiniach" - powiedziała Figueiredo, która koordynuje analizy.

W najbliższych tygodniach przeprowadzona zostanie analiza, która powinna pozwolić na precyzyjne określenie czasu zamieszkiwania groty i liczby jej dawnych mieszkańców. Według badaczki istnieje domniemanie, że w tej "zimnej i wilgotnej jaskini" mogło żyć kilka pokoleń ludzi, o czym świadczy znalezienie szczątków dorosłych i dzieci.

Zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami autorów badania w jaskini, poza szczątkami ludzi, znaleziono też kości kilku gatunków zwierząt, m.in. królika, kozy, jelenia oraz zająca.

Z Santarem Marcin Zatyka (PAP)