Ogród Botaniczny UW zarejestrował własną odmianę rośliny ozdobnej

©︎ Izabela Kuzyszyn, Ogrod Botaniczny UW

Alternanthera bettzickiana 'Kameleon’ – to nazwa oficjalnie zarejestrowanej nowej odmiany rośliny ozdobnej wyselekcjonowanej przez Dorotę Szubierajską, kuratorkę działu roślin ozdobnych w Ogrodzie Botanicznym UW.

Nowa odmiana Alternanthera bettzickiana'Kameleon' jest sportem jednej z alternanther znajdującej się w kolekcji Ogrodu Botanicznego UW.

„Sport to samoistna mutacja genetyczna, która sprawia, że dowolny fragment nowej rośliny różni się od odmiany wyjściowej jedną lub kilkoma cechami. Sporty powstają w wyniku zmian w DNA rośliny. Przyczyny tych zmian nie są do końca poznane, ale uważa się, że mogą być spowodowane przez czynniki środowiskowe, takie jak promieniowanie UV, czy uszkodzenia mechaniczne” – napisano w komunikacie na stronie internetowej UW.

©︎ Izabela Kuzyszyn, Ogrod Botaniczny UW

Zmiany w genach prowadzą do nowych cech, takich jak kolor kwiatów, kolor lub kształt liści. Zmiany, które zachodzą podczas mutacji, prowadzą do powstania unikalnych odmian, które potem mogą być celowo rozmnażane przez ogrodników i hodowców.

W 1998 roku podczas przygotowywania roślin do obsadzenia kwietnika dywanowego, wśród wielu alternanther w kolorze zielonym Dorota Szubierajska zauważyła jeden egzemplarz rośliny z pędem różniący się kolorem od pozostałych części rośliny. Był jasny, pomarańczowożółty. Odcięła ten kawałek pędu i ukorzeniła go.

©︎ Izabela Kuzyszyn, Ogrod Botaniczny UW

Alternantery bardzo łatwo rozmnażają się przez sadzonki zielne i wkrótce z jednego egzemplarza wyrosło kilkanaście roślin. „Przez kolejne lata w procesie rozmnażania wegetatywnego rośliny zachowywały swój pokrój, kształt i kolor liści – 'nowa' była stabilna i nie dochodziło do rewersji cech. Po trzech latach kuratorka nabrała pewności, że powstała nowa odmiana” – czytamy w komunikacie.

©︎ Izabela Kuzyszyn, Ogrod Botaniczny UW

Przez kilka kolejnych lat nowa alternantera wykorzystywana była do obsadzania kwietnika dywanowego. W 2020 roku dyrektor Marcin Zych zdecydował o wysłaniu rośliny do Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych (COBOR) w celu przeprowadzenia procedury badania odrębności, wyrównania i trwałości odmiany. Roślina otrzymała nazwę 'Kameleon', ponieważ jej listki w ciągu sezonu wegetacyjnego zmieniają swoją barwę od jasnozielonej poprzez różową do ciemnoczerwonej.

Nauka w Polsce, Urszula Kaczorowska