27.04.2024
08.03.2024 aktualizacja 14.03.2024

Badania wrocławskiego naukowca mogą pomóc w ochronie pingwinów

Fot. Martyna Kostrzycka/UPWr Fot. Martyna Kostrzycka/UPWr

Na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu trwają badania nad metodą kriokonserwacji nasienia pingwinów przylądkowych. To gatunek zagrożony wyginięciem. Bank nasienia pozwoli zachować dużą pulę genetyczną, co będzie pomocne przy ewentualnym odtwarzaniem gatunku w środowisku naturalnym.

Pingwin przylądkowy to gatunek, który występuje na południowych wybrzeżach Afryki. Jeszcze na początku XX wieku jego liczebność szacowana była na 4 mln osobników. Obecnie jest to ok. 30 tysięcy. Jak tłumaczy Paweł Borecki ze Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, "spadek populacji wynikał z masowego wydobycia guano z miejsc lęgowych pingwinów, którego używano jako nawozu w rolnictwie".

Fot. Martyna Kostrzycka/UPWr

"Pingwiny w kopały w nim nory i tam zakładały gniazda. Kilkumetrowe pokłady tego materiału zostały wybrane do gołej skały, niszcząc środowisko lęgowe. Inną historyczną przyczyną było masowe zbieranie jaj pingwinów do konsumpcji. Były one uznawane za przysmak. Tylko z jednej wysypy u wybrzeży RPA rocznie zbierano około miliona jaj" - przekazał Paweł Borecki.

Istnieje niebezpieczeństwo, że gatunek może wyginąć w środowisku naturalnym w ciągu następnych dwóch dekad. Stąd pomysł na opracowanie metody kriokonserwacji nasienia pingwinów przylądkowych. Paweł Borecki pracuje na co dzień we wrocławskim ogrodzie zoologicznym, gdzie żyje ponad setka przedstawicieli tego gatunku. To jedna z największych kolonii na świecie.

Fot. Martyna Kostrzycka/UPWr

"Chcemy, aby nasi podopieczni, będąc ambasadorami swoich kuzynów z Afryki, przyczynili się do ratowania dzikiej populacji. Mamy nadzieję, że stworzenie banku nasienia pingwinów pozwoli w przyszłości zachować różnorodność genetyczną" – podkreśla Paweł Borecki.

Ryzyko wymarcia gatunku jest niskie właśnie dzięki zwierzętom żyjącym w ogrodach zoologicznych. Jeśli w przyszłości populacja pingwinów przylądkowych będzie odtwarzana, to bank nasienia pomoże w zachowaniu dużej puli genetycznej.(PAP)