Fot. Adobe Stock

Badanie: przyjemne słowa łatwiej zapamiętać

Słowa o pięknym brzmieniu łatwiej zapadają w pamięć – wynika z badań opisanych na łamach pisma „PLOS One”.

  • Świat

    Językowe trendy zmieniają się w 14-letnich cyklach

    Popularność używanych w książkach rzeczowników rośnie i maleje w cyklach 14-letnich – informuje pismo „Palgrave Communications”.

  • Fot. Fotolia
    Człowiek

    Emocjonujące! Powstała lista polskich słów emocjonalnych

    Potężną bazę wiedzy o emocjach, jakie budzą polskie słowa, przygotowali polscy badacze z Instytutu Nenckiego. Z ich listy blisko 3 tys. słów wynika, że najpopularniejszą emocją, kryjącą się w polskich słowach jest szczęście, a najrzadszą - wstręt.

  • Fot. Fotolia
    Człowiek

    Emocjonujące! Powstała lista polskich słów emocjonalnych

    Potężną bazę wiedzy o emocjach, jakie budzą polskie słowa, przygotowali polscy badacze z Instytutu Nenckiego. Z ich listy blisko 3 tys. słów wynika, że najpopularniejszą emocją, kryjącą się w polskich słowach jest szczęście, a najrzadszą - wstręt.

  • Słowa odzwierciedlają zmieniające się wartości

  • Książki zawierają coraz mniej emocjonalnych zwrotów

    Z angielskojęzycznych książek znikają słowa o zabarwieniu emocjonalnym. Jedynym uczuciem, którego nie brakuje, jest strach - informują brytyjscy naukowcy na łamach czasopisma "PLOS ONE".

  • Fot. Fotolia

    Sposób mówienia wpływa na nasze emocje

    Werbalizacja negatywnych odczuć może zmniejszyć nasz strach, a sposób mówienia o przeszłych wydarzeniach wpływa na nasze samopoczucie - zaobserwowali amerykańscy naukowcy w dwóch niezależnych zespołów.

Najpopularniejsze

  • 12.12.2025. Uczestnicy gali wręczenia nagród XXI edycji ogólnopolskiego konkursu Popularyzator Nauki, 12 bm. w Centrum Prasowym PAP w Warszawie. Spośród 24 finalistów wyłoniony został zwycięski naukowiec, animator, instytucja, zespół i przedstawiciel mediów, popularyzujący naukę. Kapituła wskazała także laureata nagrody głównej i dwóch wyróżnień. Konkurs Popularyzator Nauki organizowany jest przez serwis Nauka w Polsce, wydawany przez Fundację Polskiej Agencji Prasowej. PAP/Albert Zawada

    Zespół Festiwalu Nauki w Warszawie z Nagrodą Główną konkursu Popularyzator Nauki

  • Poligamia sprzyjała udomowieniu psów

  • Rząd przyjął projekt ustawy dot. zapomóg dla doktorantów

  • Prof. Ignatowicz: niektóre gatunki owadów przez wieki miały reputację złowieszczych

  • W piątek poznamy laureatów ogólnopolskiego konkursu Popularyzator Nauki

  • Fot. Adobe Stock

    Mieszanka trzech składników odżywczych łagodzi objawy autyzmu u myszy

  • Badanie USG ujawnia powikłania po kosmetycznych wypełniaczach

  • Składnik czekolady może opóźniać starzenie

  • Naukowcy: technika szczotkowania zębów ważniejsza od drogich szczoteczek

  • Korzystanie z social mediów zakłóca koncentrację uwagi u dzieci

Fot. Adobe Stock

Psycholożka: nasze decyzje zakupowe mogą zależeć od zapachów, nastroju i emocji

Przed świętami marki intensyfikują działania, których celem jest wywołanie odpowiedniego nastroju u klientów. Według dr Marty Rokosz z Uniwersytetu Wrocławskiego jedną ze stosowanych technik oddziaływania jest wykorzystanie zapachów, które uruchamiają pamięć emocjonalną i wpływają na sposób podejmowania decyzji.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera