Nauka dla Społeczeństwa

18.04.2024
PL EN
20.11.2013 aktualizacja 20.11.2013

Przewodniczący KRASP: mamy nadzieję na dalsze reformy w polskiej nauce

Przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, prof. Wiesław Banyś ma nadzieję, że po zmianie na stanowisku ministra nauki, reformy w systemie szkolnictwa wyższego będą kontynuowane.

W środę premier Donald Tusk ogłosił, że dotychczasową minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Barbarę Kudrycką zastąpi europosłanka PO, prof. Lena Kolarska-Bobińska.

"Przed nami dużo przeróżnych zadań, reformowanie systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Nasza Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich jak zawsze deklaruje absolutną otwartość i wolę współpracy na rzecz modernizacji, która została rozpoczęta przez panią minister Kudrycką i mam nadzieję, że pani minister Kolarska-Bobińska będzie też wraz ze środowiskiem akademickim reformy wprowadzać" - podkreślił przewodniczący KRASP.

Jak przypomniał prof. Banyś, KRASP proponował już różnego typu rozwiązania dotyczące m.in. nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. "Mamy nadzieję, że jak tylko pani minister obejmie urząd, uda nam się spotkać, żeby przedyskutować te najważniejsze kwestie" - powiedział.

Zdaniem profesora w obliczu złożoności systemu szkolnictwa wyższego i nauki, najważniejsze jest to, żeby wypracować wspólną wizję, w którą stronę szkolnictwo wyższe i nauka w Polsce ma iść. "KRASP taką wizję przedstawiła już w roku 2010. Nazwaliśmy ją strategią środowiskową rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 r. I dobrze byłoby, żebyśmy przedyskutowali razem z panią minister tę dłuższą perspektywę - nie tylko tę coroczną - działania systemu szkolnictwa wyższego i nauki" - przypomniał.

Zaznaczył, że jest tam wiele kwestii do poruszenia: od systemu finansowania szkolnictwa wyższego i systemu finansowania nauki, po dbanie o jakość i promowanie jakości, współpracę z przemysłem, komercjalizację, etc.

Pytany o najważniejsze w chwili obecnej kwestie, rozmówca PAP przyznał, że reformy, które rozpoczęła minister Kudrycka, nadały nowy kształt systemowi szkolnictwa wyższego i nauki, ale jest jeszcze wiele rzeczy do zrobienia. Jako najważniejszy wskazał opracowanie programu rozwoju szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce do roku 2020 i później.

"Bez wątpienia czeka nas dyskusja na temat finansowania szkolnictwa wyższego, czyli edukacji wyższej, także w odniesieniu do tego, jak algorytm tego finansowania ma wyglądać. (...) Algorytm ten powinien wynikać dokładnie z tego programu rozwoju szkolnictwa wyższego, ze wskazaniem wynikającego z niego corocznego finansowania co najmniej do roku 2020" - zaakcentował przewodniczący KRASP. Według niego istotna jest też kwestia deregulacji części przepisów naszych ustaw, co doprowadzi do większej autonomii uczelni, a - co za tym idzie - zwiększenia efektywności ich działania.

Następna sprawa to współpraca z partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego. Ważne jest też przygotowanie do właściwego wykorzystania środków unijnych. "Kolejne wyzwanie, jeśli chodzi o naukę, to przygotowanie do wykorzystania środków z nowego programu Horyzont 2020 i jednocześnie do jak najlepszego wykorzystania środków europejskich w programach operacyjnych, które mają finansować przede wszystkim współdziałanie uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym" - powiedział prof. Banyś.

Jak podkreślił, ze strony konferencji rektorów jest jak zawsze wola i deklaracja współpracy i wspierania wszystkich ruchów modernizacyjnych i reform. "Chcemy razem wspierać rozwój szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce, gratulując pani minister wyboru i deklarując tym wolę współpracy i otwartości" - zakończył przewodniczący.

PAP - Nauka w Polsce

mrt/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024