Żywa reakcja PCR na stadionie piłkarskim

Fot. Materiały prasowe

Setki dzieci i młodzieży wypełniły łódzki stadion, aby zaprezentować "aktorski" przebieg reakcji PCR. Młodsi uczniowie utworzyli nici DNA, a ich starsi koledzy przyjęli rolę polimeraz DNA i wspólnie odtworzyli proces powielania fragmentów kodu genetycznego.

Popularnonaukowy projekt zorganizował Wydział Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego (UŁ) przy wsparciu kampanii edukacyjnej „Genetyka Ratuje Życie”. Edukacyjny flash mob (ang. "błyskawiczny tłum"; wydarzenie w przestrzeni publicznej z udziałem grupy ludzi - PAP) odbył się 13 czerwca na Stadionie ŁKS. Wzięło w nim udział blisko 800 uczniów łódzkich szkół i przedszkoli.

Najmłodsze dzieci wcieliły się w zasady azotowe, określane przez litery A, T, G i C (oznaczające odpowiednio adeninę, tyminę, guaninę i cytozynę) i odtworzyły nić DNA. Starsze przyjęły rolę polimeraz DNA, czyli enzymu dodającego kolejne nukleotydy do wydłużającej się w procesie PCR nici DNA.

Fot. Materiały prasowe

"Reakcja PCR to proces powielania fragmentów DNA, który znalazł szerokie zastosowanie m.in. w medycynie, biologii, a także w niektórych obszarach ekologii. Umożliwia wytworzenie odpowiedniej ilości fragmentu DNA z dostarczonego materiału, by można było go dalej badać bez ryzyka utracenia próbki" – tłumaczy prof. Dominik Strapagiel, kierownik Pracowni Biobank w Katedrze Biologii Nowotworów i Epigenetyki na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska UŁ, cytowany w materiale prasowym uczelni.

Jak przypominają biolodzy, rozwój badań genetycznych i wykorzystywane w tej dziedzinie narzędzia, takie jak PCR czy sekwencjonowanie nowej generacji, dostarczają wielu cennych informacji o zdrowiu. Wykorzystywane w profilaktyce pozwalają zapobiec wystąpieniu choroby lub umożliwiają jej wczesną diagnostykę, stanowią także wsparcie dla opracowywania personalizowanych terapii.

Szczególnie istotne jest to w onkologii, gdzie czas wykrycia choroby i wdrożenia odpowiedniego leczenia jest kluczowy dla przebiegu terapii. Także w obszarze chorób rzadkich badania genetyczne znacząco skracają tzw. odyseję diagnostyczną, która w tej chwili trwa średnio 5 lat. Eksperci zwracają uwagę, że badania genetyczne mają coraz powszechniejsze zastosowanie i mogą być z powodzeniem wykorzystywane w takich dziedzinach, jak: immunologia, cukrzyca, otyłość, choroby sercowo–naczyniowe czy nawet depresja.

Prof. Strapagiel przypomniał, że powszechne badania genetyczne za pomocą testów PCR wspomagały diagnozę COVID-19, a masowe sekwencjonowanie szczepów SARS–CoV2 doprowadziły naukowców do lepszego poznania wirusa, zrozumienia jego mechanizmów i opracowania skutecznej szczepionki.

Fot. Materiały prasowe

Celem kampanii „Genetyka Ratuje Życie” jest popularyzacja genetyki i badań genetycznych, które zmieniają oblicze medycyny i nauki. Organizatorzy genetycznego flash moba zwracają uwagę na niedostateczną świadomość społeczną utrudniającą korzystanie z osiągnięć tej dziedziny nauki.

Z badania przeprowadzonego w ramach kampanii wynika, że Polacy wciąż kojarzą pojęcie „genetyka” głównie z dziedziczeniem, nauką o DNA, ale nie ze zdrowiem. Blisko połowa nie ma świadomości, w jakich dziedzinach zdrowia można ją wykorzystywać. Co więcej, ok. 17 proc. badanych spotyka się z Informacjami, że genetyka jest groźna dla zdrowia. Za to 82 proc. respondentów wierzy, że w przyszłości badania genetyczne staną się bardziej powszechne.

kol/ bar/