25.04.2024
18.12.2022 aktualizacja 18.12.2022

Naukowcy sfilmowali komórki w akcji - w całym organizmie

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Z pomocą nowej techniki mikroskopowej udało się zarejestrować jednoczesne działanie wszystkich komórek całego modelowego organizmu - larwy danio pręgowanego. Metoda pozwoli na lepsze poznanie interakcji między komórkami.

Zespół z Johns Hopkins University (USA) pokazał nową technikę mikroskopową, która może odmienić podglądanie żywego mikroświata. Badacze zdołali zarejestrować trójwymiarowe filmy, na których widać m.in. pracę wszystkich komórek larwy danio pręgowanego.

Rybka ta stanowi modelowy organizm chętnie używany w biologicznych eksperymentach, a jej larwa ma długość od 3 do 4 mm.

Naukowcom udało się uzyskać obrazy o rozmiarach do 5,4 x 3,3 mm i rozdzielczości 2,5× 3 × 6 mikronów.

W przypadku rybki obserwowali np. działanie jej układu nerwowego oraz krwionośnego.

W drugim eksperymencie, w podobny sposób zarejestrowali pracę fragmentu mysiego mózgu.

„Ukazywanie podstawowych komórkowych struktur oraz ich wzajemnych interakcji ma fundamentalne znaczenie dla zrozumienia życia” - stwierdza kierujący grupą prof. Ji Yi.

„Jednak ograniczenia związane z dyfrakcją światła czynią wyjątkowo trudnym uzyskiwanie trójwymiarowych obrazów o rozdzielczości komórkowej, które są większe niż kilka milimetrów” - dodaje ekspert.

Innymi słowy - im bardziej dokładne obrazy, tym mniejsze pole widzenia.

Badacze zdołali przesunąć granice odnośnie rozdzielczości i rejestrowanego obszaru dzięki technice nazwanej mezoskopową mikroskopią skośnych płaszczyzn. Wykorzystuje się w niej lasera promień lasera oświetlającego wybrane warstwy oglądanego materiału.

Potencjalne korzyści trudno przecenić.

„Oglądanie biologicznych systemów w szerszym ujęciu - zwanym także skalą mezoskopową - pozwala na uzyskanie całościowej informacji na temat złożonego układu, takiego jak kompletny zwój nerwowy mózgu myszy, trójwymiarowa hodowla komórek lub np. larwa danio pręgowanego” - mówi prof. Yi.

„Nasza praca kładzie też podwaliny pod dalszy rozwój tej metody, która może umożliwić nawet szybsze tworzenie jeszcze większych i głębiej zaglądających obrazów” - twierdzi badacz.

Więcej informacji na stronach:

https://opg.optica.org/optica/fulltext.cfm?uri=optica-9-12-1374&id=522817 (PAP)