Nowa szczepionka przeciwko wirusowi zika wydaje się skuteczna u myszy

Fot. Fotolia

Próby nowej szczepionki przeciwko wirusowi zika na modelach zwierzęcych dały obiecując wyniki – informuje pismo „Microbiology Spectrum”.

Naukowcy z University of California w Los Angeles (UCLA) opracowali technologię szczepionki Zika, która okazała się wysoce skuteczna i bezpieczna w przedklinicznych badaniach na modelach mysich. Szczepionka zapobiegała rozwojowi ogólnoustrojowej infekcji zarówno u ciężarnych samic, jak i rozwijających się płodów.

„Opracowanie szczepionki polegało na usunięciu części genomu Zika, która koduje otoczkę wirusa – powiedział dr Vaitilingaraja Arumugaswami, profesor farmakologii molekularnej i medycznej na UCLA. - Ta modyfikacja zarówno stymuluje reakcję immunogenną, jak i zapobiega replikacji wirusa i rozprzestrzenianiu się z komórki do komórki”.

W porównaniu z myszami, którym nie podano szczepionki, zaszczepione myszy wykazywały podwyższony poziom komórkowej odpowiedzi immunologicznej w postaci zwiększonej populacji komórek efektorowych T. Naukowcy przetestowali również szczepionkę na wielu innych modelach mysich, w przypadku których okazała się bezpieczna i dająca ochronę.

Impulsem do podjęcia badań była epidemia wirusa Zika w 2016 r., który szybko rozprzestrzenił się w obu Amerykach i dotknął miliony ludzi, prowadząc do poważnych trudności społeczno-ekonomicznych. Zika był pierwszym wirusem przenoszonym przez komary, który wykazał zdolność wpływania na reprodukcję człowieka.

Do chwili obecnej nie zatwierdzono żadnych szczepionek ani metod leczenia zakażeń wirusem Zika. „Ale biorąc pod uwagę, że wirusy RNA – kategoria, do której należą zarówno wirusy Zika, jak i rodzina wirusów SARS – są bardzo podatne na szybką ewolucję i mutację, prawdopodobnie w najbliższej przyszłości będzie więcej epidemii” – powiedział Arumugaswami.

Średnio pomiędzy okresami intensywnego rozprzestrzeniania się wirusa Zika upływa około 7 lat. „To tylko kwestia czasu, zanim zaczniemy ponownie obserwować rozprzestrzenianie się wirusa” – powiedział dr Kouki Morizono, profesor nadzwyczajny medycyny na UCLA i współautor badania.

Zmiana klimatu rozszerza zasięg komarów, takich jak Aedes aegypti, które przenoszą wirusa Zika na ludzi, zwiększając zagrożoną populację.

„Trwająca pandemia COVID-19 pokazała nam moc silnego planu gotowości na wypadek pandemii i jasnej komunikacji na temat metod zapobiegania – wszystko to pozwala szybko wprowadzać bezpieczne i niezawodne szczepionki” – powiedział Arumugaswami. W związku z tym konieczne jest opracowanie silnego planu gotowości na wypadek pandemii. „Nasze badania są kluczowym pierwszym krokiem w opracowaniu skutecznego programu szczepień, który może ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa Zika” – powiedział Arumugaswami.(PAP)