26.04.2024
17.03.2022 aktualizacja 17.03.2022

POLSA i Virgin Orbit podpisały porozumienie ws. współpracy przy LauncherOne

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Polska Agencja Kosmiczna (POLSA) oraz Virgin Orbit w Los Angeles podpisały list intencyjny nt. współpracy przy technologii LauncherOne, czyli wynoszenia w kosmos obiektów za pomocą rakiety podczepionej do specjalnego samolotu. POLSA sprawdzi, czy będzie to można robić z Polski.

Podpisanie listu intencyjnego odbyło się w środę w Los Angeles w trakcie wizyty ministra rozwoju i technologii Piotra Nowaka w USA, o czym poinformowała PAP Polska Agencja Kosmiczna.

"Dzisiejsze wydarzenie to kolejny etap w budowaniu przez Polskę suwerennego systemu satelitarnego. Jest to szczególnie ważne w obecnej sytuacji geopolitycznej. Rozwój nowych technologii, w tym nawigacja, zobrazowania Ziemi, czy telekomunikacja są niezastąpione m.in. w zapewnianiu bezpieczeństwa kraju i rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych" - zauważył minister rozwoju i technologii.

Polska Agencja Kosmiczna wyjaśniła, że podpisany list zakłada przeprowadzenie przez Agencję szczegółowej analizy technologii LauncherOne dla potrzeb m.in. polskiej nauki i gospodarki, w kontekście ewentualnego wyboru Virgin Orbit jako partnera w przyszłych przedsięwzięciach obejmujących starty tego typu obiektów z obszaru naszego kraju.

Dodano, że przedmiotem dalszych studiów wykonalności mogą być także koncepcje misji, doprecyzowanie założeń technicznych i organizacyjnych całego przedsięwzięcia, jak również swoista "mapa drogowa" mająca na celu maksymalne wykorzystanie całego przedsięwzięcia jako impulsu rozwojowego dla polskiego przemysłu w szeroko rozumianym obszarze STEM (Science, Technology, Engineering & Maths).

POLSA przekazała, że Virgin Orbit zadeklarowało gotowość dostarczenia rozwiązania sprofilowanego pod określone przez polską stronę potrzeby i wymagania, obejmujące wsparcie naziemne oraz odpowiedni samolot.

Szef Polskiej Agencji Kosmicznej Grzegorz Wrochna wskazał, że podpisanie listu wieńczy kilkumiesięczny okres intensywnych negocjacji. "Zainteresowanie oraz złożone konkretne deklaracje pokazują, że Polska może być atrakcyjnym partnerem dla globalnych graczy, do których zalicza się Virgin Orbit. Jeszcze istotniejsze jest budowanie pozycji naszego sektora kosmicznego w coraz bardziej konkurencyjnym segmencie międzynarodowego rynku kosmicznego, jakim jest upstream. Dzięki technologii LauncherOne Polska będzie mogła świadczyć usługi wynoszenia na orbitę również dla innych krajów regionu, w szczególności z obszaru Trójmorza" - zauważył Wrochna.

Według dyrektora generalnego Virgin Orbit Dana Harta środowe porozumienie to ważny krok w kierunku zapewnienia Polsce i jej sąsiadom dostępu do przestrzeni kosmicznej, który służyć będzie polskiemu przemysłowi, nauce i bezpieczeństwu. "Wizjonerskie podejście Polski stanowi inspirację w tym krytycznym dla Europy momencie i jesteśmy zaszczyceni, mogąc służyć wsparciem oraz współpracując z polskim sektorem kosmicznym, aby otworzyć przestrzeń kosmiczną" – dodał.

LauncherOne to system składający się ze specjalnie przystosowanego samolotu tzw. nosiciela (odrzutowiec klasy Boeing 747) oraz uruchamianej z jego pokładu na wysokości około 10-11 km rakiety, zdolnej umieścić na niskiej orbicie okołoziemskiej ładunek o łącznej masie do 300 kg. Pierwszy zakończony powodzeniem start LauncherOne przeprowadzono 17 stycznia 2021 r. Niespełna 12 miesięcy później, podczas trzeciej udanej komercyjnej misji z użyciem opisywanego systemu, dwa z siedmiu wyniesionych małych satelitów były wykonane przez polską spółkę SatRevolution.

Virgin Orbit został założony w 2017 r. przez brytyjskiego miliardera Richarda Bransona. Firma rozpoczęła świadczenie usług komercyjnych w ub.r. i dostarcza na orbitę satelity komercyjne, międzynarodowe, cywilne, bezpieczeństwa narodowego. Rakiety LauncherOne firmy Virgin Orbit są projektowane i produkowane w Long Beach w Kalifornii i wystrzeliwane z powietrza ze zmodyfikowanego samolotu