Tomasz Rożek: ciekawość świata mamy zapisaną w genach

Warszawa, 03.12.2021. Statuetki – nagrody wręczane podczas uroczystej gali finałowej 17. edycji konkursu "Popularyzator Nauki"  (rp/ibor) PAP/Radek Pietruszka
Warszawa, 03.12.2021. Statuetki – nagrody wręczane podczas uroczystej gali finałowej 17. edycji konkursu "Popularyzator Nauki" (rp/ibor) PAP/Radek Pietruszka

Jak patrzę na małe dziecko i widzę, jak bardzo ono interesuje się światem - nie mam wątpliwości, że ciekawość mamy głęboko w genach - mówi Tomasz Rożek, inicjator projektu Nauka.To Lubię, wyróżnionego w konkursie Popularyzator Nauki 2021.

"Jak patrzę na małe dziecko i widzę, jak bardzo ono interesuje się światem - to nie mam wątpliwości, że ciekawość mamy głęboko w genach. Ewolucyjnie to ma sens - ten, kto więcej widział, ten żył dłużej, bezpieczniej. W zasadzie się to nie zmieniło" - mówi dr Tomasz Rożek - fizyk, dziennikarz i wieloletni popularyzator nauki.

Fundacja Nauka. To Lubię, założona przez niego w 2020 roku, została wyróżniona przez kapitułę 17. edycji konkursu Popularyzator Nauki. Celem organizacji jest działalność oświatowa oraz edukacyjna i wszechstronne działania na rzecz promowania nauki, technologii oraz dobroczynne wspieranie państwa i społeczeństwa, w tym szczególnie rodzin, z zakresu wykorzystania nauki i technologii.

Jak tłumaczy dr Tomasz Rożek, fundacja swoją misję realizuje przede wszystkim poprzez serwis popularnonaukowy: Nauka. To Lubię oraz kanał YouTube o tym samym tytule. „Z myślą o najmłodszych powstał odrębny kanał: Nauka. To Lubię Junior. Publikowane na nim ciekawostki, materiały edukacyjne i eksperymenty zainteresują nawet kilkulatków” – wymienia dr Rożek.

W rozmowie z Nauką w Polsce Tomasz Rożek wyraził wątpliwość co do tego, czy system edukacji w Polsce i w innych krajach na świecie spełnia dziś swoją rolę. "Wydaje się, że potencjał nauczycieli, wielu wybitnych edukatorów jest niewykorzystany. Uważam, że rola szkoły powinna zostać przedefiniowana dlatego, że świat się zmienił. Świat się zmienia bardzo szybko i też sposoby na docieranie do informacji - czy też sposoby informacji na dotarcie do nas - są zupełnie inne, niż jeszcze 20, 30, 40 lat temu. Nie mówiąc już o czasach, w których szkoła według tego modelu, według którego my z grubsza funkcjonujemy cały czas, powstawała" - mówił.

Organizowany od 2005 roku Popularyzator Nauki jest najstarszym i najbardziej prestiżowym w Polsce konkursem, w którym nagradzani są uczeni, ludzie mediów, instytucje oraz społecznicy, których pasją jest dzielenie się wiedzą i odsłanianie tajemnic współczesnej nauki w przystępny sposób.

zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • fot. materiały prasowe

    W cyklu “Zapytaj fizyka”: o czarnych dziurach i zjawiskach zależnych od czasu

  • Fot. Adobe Stock

    Ruszają studia podyplomowe z popularyzacji nauki – chętni z całego kraju

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera