25.04.2024
05.11.2021 aktualizacja 05.11.2021

Polski odbiornik GNSS dla satelitów zostanie przetestowany w misji Europejskiej Agencji Kosmicznej

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Odbiornik nawigacji satelitarnej GNSS polskiej firmy GMV Innovating Solutions zostanie przetestowany podczas misji Europejskiej Agencji Kosmicznej GOMX-5 z udziałem satelity, który zostanie wystrzelony na orbitę okołoziemską w 2022 r. - poinformowała firma.

Jak przekazała firma w czwartek, odbiornik nawigacji satelitarnej (GNSS) przeznaczony dla światowego rynku mikro- i nanosatelitów GOMX-5 ma szansę trafić do produkcji seryjnej.

Dodano, że urządzenie o dwóch zastosowaniach - dla satelitów oraz dla małych rakiet nośnych - opracowują inżynierowie z warszawskiego GMV Innovating Solutions. "Oba jego warianty przeszły pomyślnie ostatnie testy naziemne i aktualnie są przygotowywane do testów na niskiej orbicie okołoziemskiej" - wskazano w informacji GMV Innovating Solutions przesłanej PAP.

Wyjaśniono, że polski produkt opracowany przez GMV wraz z partnerami, w tym Centrum Badań Kosmicznych PAN, jest kompatybilny z globalnymi systemami GPS i Galileo. Cechuje się "wysoką precyzją wyznaczania pozycji satelity na orbicie z dokładnością nawet do 2 m i jego prędkości z dokładnością do 0,01 m/s".

Jak zaznaczono, odbiornik pozwala na prowadzenie pomiarów w trybie ciągłym. "To czyni go kluczowym elementem nowych rodzajów misji kosmicznych, takich jak: loty w formacji, serwisowanie satelitów na orbicie czy przechwytywanie śmieci kosmicznych" - wskazano.

Dyrektor ds. sektora kosmicznego w GMV Innovating Solutions Paweł Wojtkiewicz zwrócił uwagę w rozmowie z PAP, że ważną z perspektywy budowy mikro- i nanosatelitów, cechą odbiornika GNSS jest jego niewielki rozmiar oraz możliwość taniej i szybkiej produkcji seryjnej.

"W ciągu najbliższych pięciu lat segment małych i nano- satelitów wzrośnie według analityków o ponad 200 proc. i osiągnie wartość prawie 6 mld dolarów" - zaznaczył Wojtkiewicz. Ocenił, że wejście polskich podmiotów na ten rynek to dowód "coraz większej dojrzałości krajowego przemysłu kosmicznego, który w ten sposób dokłada swoją cegiełkę do komercjalizacji polskiej myśli technologicznej".

Jak przekazano, obie wersje odbiornika GNSS: dla satelitów i dla rakiet nośnych, przeszły pomyślnie fazę testów w laboratoriach Wojskowej Akademii Technicznej oraz w Centrum Analiz Geoprzestrzennych i Obliczeń Satelitarnych Politechniki Warszawskiej (CENAGIS).

"Odbiornik GNSS dla rakiet nośnych został już zintegrowany z awioniką rakiety nośnej Miura 1 i na jej pokładzie, jeszcze w tym roku, odbędzie się pierwszy test urządzenia w locie" - poinformowano.

Z kolei wersja odbiornika dla satelitów zostanie przetestowana podczas misji GOMX-5 Europejskiej Agencji Kosmicznej - podkreślono. GOMX-5 to satelita, który zostanie wystrzelony na orbitę okołoziemską w 2022 r., a na jego pokładzie znajdzie się szereg eksperymentów. "Odbiornik GNSS, zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce, będzie jednym z nich" - przekazano.

Urządzenie opracowywane przez inżynierów GMV powstaje w oparciu o inwestycję własną firmy oraz fundusze pochodzące z programów NAVISP (Navigation Innovation and Support Programme) oraz PLIS (Program Wsparcia Polskiego Przemysłu) Europejskiej Agencji Kosmicznej.

GMV Innovating Solutions Sp. z o.o. to polska firma IT specjalizująca się w sektorze kosmicznym, członek Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego. Dostarcza produkty, usługi i rozwiązania informatyczne w takich obszarach sektora kosmicznego, jak m.in. systemy naprowadzania, nawigacji i sterowania (GNC/AOCS), analiza misji, oprogramowanie pokładowe, systemy przetwarzania danych z satelitów obserwacyjnych. (PAP)